JUSS OG SAMFUNN

Trått for "Svenskan"

Det svenske annonsemarkedet for aviser har vært tråere enn det Schibsted hadde forventet. "Svenskan" har gitt 75 ansatte avskjed som ledd i en tøff slankekur som den tidligere eieren Investor satte i gang for å få solgt avisen.

Hilde Nyman
18. nov. 1998 - 16:55

I juli i år kjøpte Schibsted 62 prosent av aksjene i avisen Svenska Dagbladet fra Wallenberg-familiens selskap Investor. Avisen har gått med underskudd på rundt en kvart milliard før statsstøtte har reddet resultatet de to siste årene, ifølge svenske Resume.se.

Nå skal avisen ha slanket 100 millioner svenske kroner på utgiftssiden.

- Er dere fornøyd med investeringen i Svenska Dagbladet, Stein Yndestad?

- So far so good. Det er altfor tidlig å si noe, vi har eid avisen i tre-fire måneder. Tredje kvartal er alltid et dårlig kvartal for aviser. Sammenligner man med samme kvartal tidligere år, er det en betydelig forbedring i år, sier Stein Yndestad som er Investor Relations Officer i Schibsted.

Svenska Dagbladet konkurrerer i samme avis-segmentet som Dagens Nyheter som eies av Bonnier-eide Marieberg.

Etter nyttår satte eks-eier Investor i gang et program med kostnadskutt for å få solgt avisen, og dette programmet har Schibsted videreført. Både organisasjonen og kostnadene blitt slanket, og antall ansatte har gått fra 495 til 420, en reduksjon på 75 personer.

Ifølge Resume.se hadde en optimistisk administrerende direktør Kåre Gustavsson i Svenska Dagbladet regnet med et overskudd på 20 millioner kroner neste år, men det ble ikke ble akseptert av Schibsted som skal ha gitt avisen beskjed om å sette opp regnskapet på nytt og ende på null.

Stein Yndestad vil ikke kommentere enkeltheter i Svenska Dagbladets budsjett, men bekrefter at avisen vil ende opp rundt null i resultat.

-Budsjettene er ikke helt ferdig for de svenske avisene, og vi har som vane ikke å si noe om budsjettene. Vi tror ikke på pluss for Svenska Dagbladet, men rundt null. En av grunnene er at det har vist seg å være et litt tråere annonsemarked enn vi hadde håpet på. Det svenske annonsemarkedet for nummer-to-storbyaviser har vist en svak vekst. Svenske kveldsaviser derimot, har en vekst på 17 prosent tredje kvartal i år, sier Yndestad.

Han understreker at Schibsted som eier stiller krav til budsjetter.

- Vi stiller krav for budsjetter, men kravene er økonomisk realistiske, sier Yndestad, som har forventninger om svarte tall i løpet av de nærmeste årene.

- Vi har tro på overskudd innen to-tre år, det vil si overskudd inklusive pressestøtte, som er på rundt 57 millioner svenske kroner. Avisen må ha pressestøtte for å gå i pluss. Avisen vil ha en omsetning på rundt 900 millioner svenske kroner, et resultat på rundt null og synkende kostnader, så det blir trolig ikke snakk om ytterligere kostnadskutt, tror Yndestad.

Investeringen i Aftonbladet er man også ganske fornøyd med i Schibsted.

- Vi er veldig fornøyd med kjøpet av Aftonbladet, som var priset til 420 millioner svenske kroner ved kjøpstidspunktet. I år har avisen et driftsresultat på rundt 100 millioner kroner, det synes vi det sier sitt, sier Yndestad.

- Lukter dere på andre investeringer nå?

- Ikke andre svenske aviser. Få svenske aviser er til salgs. Vi kikker på nesten alle ting som blir solgt i Skandinavia, som er vårt primærområde, sier han, og avviser at investeringer i noe enkelt land er nærmere enn annet.

- Har Schibsted tillit til ledelsen i Svenska Dagbladet?

- Ja, det har vi. Det Birger Magnus sa da vi kjøpte avisen, var at vi gir ingen garantier, da han ble spurt om ledelsen ville bli skiftet ut. Det har den ikke blitt, sier Yndestad.

digi.no har ikke lykkes i å få tak i ledelsen i Svenska Dagbladet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.