Selv om enkelte leverandører har gjort brukbar suksess, er det fremdeles mange som bare trekker på skuldrene over smartklokker og andre kroppsnære enheter. (Bilde: Marius Valle)

Kroppsnære enheter

Tre av ti smartklokker har allerede havnet i en skuff

Gartner etterlyser tydeligere nytteverdi for kroppsnære enheter.

Gartner skriver i en ny rapport at 29 prosent av alle smartklokker og 30 prosent av alle aktivitetsmålere ikke lenger blir brukt fordi brukerne ikke finner dem nyttige, blir lei av dem eller fordi de har gått i stykker. 

– Dette er et alvorlig problem for bransjen. Andelen som forlater enhetene er høy, sammenlignet med bruksraten, sier Angela McIntyre, forskningsdirektør hos Gartner, i en pressemelding. 

Les også: Bråbrems i salget av smartklokker

Lite overbevisende

McIntyre sier videre at kroppsnære enheter som dette må kunne tilby noe som skiller dem klart fra det smartmobiler typisk tilbyr, for at de kunne utgjøre ha noen overbevisende nytteverdi. 

– Leverandører av kroppsnære enheter må engasjere brukerne med incentiver og spillifisering.

Rapporten er basert på en nettbasert spørreundersøkelse som ble utført blant 9592 respondenter i USA, Storbritannia og Australia i sommer. Den viser også at bare ti prosent av de spurte forbrukerne har en smartklokke, mens 19 prosent har et treningsarmbånd. Åtte prosent oppgir at de har brukt VR-briller eller lignende. Men da er ikke Cardboard-lignende enheter inkludert. 

Bruken av smartklokker er klart høyest blant personer som er 44 år eller yngre. 58 prosent av dem som bruker en smartklokke, bruker den daglig, mens 33 prosent bruker den minst et par ganger i uka.

Bare én av tre aktivitetsmålere og én av fire smartklokker har blitt gitt som gave. De aller fleste kjøper slike enheter til seg selv.

Les også: Smartmobiler like bra som treningsbånd 

Ytterligere vekst blir vanskeligere

– Fortsatt vekst i adopsjonen av smartklokker og aktivitetsmålere vil nå skje blant vanlige forbrukere i stedet for blant dem som ofte er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi. Den største hindringen for leverandører av aktivitetsmålere og smartklokker er forbrukernes inntrykk av at enhetene ikke tilbyr noen overbevisende nytteverdi, sier McIntyre.

Respondentene i undersøkelsen mener også prisen på slike enheter er for høy, sammenlignet med nytteverdien. Gartner mener at spesielt leverandører som ikke har et kjent varemerke å sette på enhetene, vil slite med å få solgt enheter med mindre marginene senkes. 

Mange opplyser også at de syns at designen til enhetene ofte er lite attraktiv. Gartner anbefaler derfor leverandørene av kroppsnære enheter å samarbeide med selskaper som i dag designer og markedsfører klokker og motetilbehør, fordi disse har erfaring med å etablere motetrender og markedsføre livsstilsprodukter, i tillegg til at de har etablerte salgskanaler. 

Gartner mener for øvrig at de fleste av aktivitetsmålerne som vil bli solgt det neste halvåret, vil være erstatningsprodukter, ikke førstegangskjøp.

Apple lover knalltall

Analyseselskapet IDC kom denne uken med en rapport om leveransene av alle typer kroppsnære enheter i tredje kvartal, som viser en vekst i leveransene av slike enheter på forsiktige 3,1 prosent det siste året. I oktober kom IDC med en rapport om smartklokkemarkedet, hvor selskapet hevder at leveransene av Apples smartklokker har falt med mer enn 70 prosent det siste året. Det samme tallet gjentas i den nye rapporten

Men Apple har ikke oppgitt noen tall om salget av Apple Watch, så IDCs tall er basert på informasjon fra andre kilder. 

Som en kommentar til IDCs rapport, sa Apple-sjef Tim Cook til Reuters at salget av Apple Watch faktisk går veldig bra og kan bli et av de mest populære julepresangene i år. 

– Salget vokser raskere enn forventet. Faktisk var salgsandelen i den første uken med julehandel høyere enn i noen uke i produktets historie, sier Cook. 

– Som vi hadde ventet, er vi i rute for å få det beste kvartalet for Apple Watch noensinne, sier han. 

Det må understrekes at IDCs rapport handler om tredje kvartal, ikke det inneværende.

Like viktig er det å understreke at den andre generasjonen med Apple Watch først ble lansert i midten av september. Dette har nok har påvirket salget av den opprinnelige utgaven i betydelig grad, siden mange trolig har ventet på de nye modellene. Samtidig var den andre generasjonen av Apple Watch bare i salg en kort periode av tredje kvartal, noe IDC selvfølgelig nevner i rapporten.

Så det er all grunn til å tro at Cooks uttalelser om at salget har økt kraftig i det inneværende kvartalet, er korrekte.

Bakgrunn: – Apple Watch gjorde en sterk debut

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)
Til toppen