Tre konsulentnivåer innen forretningsteknologi

En timepris godt over 1.500 kroner er ikke uvanlig for noen, men det er forskjellige konsulentnivåer.

Arbeidsmarkedet er for tiden svært godt for personer med IT-kompetanse. De som i tillegg har evne til å kombinere teknisk kompetanse og forståelse med innsikt i forretningsprosesser er særdeles ettertraktet og kan hente ut solide inntekter.

digi.no pratet med Integrate, et konsulentselskap som fokuserer på å levere kompetanse på hvordan bedrifter best kan utnytte potensialet innen forretningsteknologi. Selv om det er forskjell på hvordan forskjellige konsulentselskaper kategoriserer sine konsulenter og tjenester, representerer trolig Integrates inndeling sånn noenlunde hvordan også resten av denne delen av bransjen er delt opp.

Integrate forteller at det i praksis er tre forskjellige nivåer på konsulentene som jobber med forretningsteknologiske løsninger: Forretningsstrateger, arkitekter og teknologieksperter.

Forretningsstrategene kan også kalles virksomhetsarkitekter. Dette er personer som sammen med kundens ledelse ser på hvor kunden står i dag, hvor de ønsker å være og dernest hva de må gjøre av teknologisatsninger for å komme dit.

– Timeprisen for disse konsulentene ligger gjerne mellom 1.100 til 1.700/1.800 kroner, men noen ganger nytter det ikke å regne timepris. Vi har gjort det noen ganger og vi tør derfor å gjøre oppdrag som fastpris, sier Kristianne Storehaug, daglig leder i Integrate til digi.no.

Konsulenter på dette nivået finnes det ikke så mange av i markedet. De jobber imidlertid ikke alene på prosjekter. De har gjerne med seg en arkitekt med kompetanse og erfaring på SOA.

– Vedkommende kombineres med en tung ressurs, en arkitekt med spisskompetanse på SOA, samt et team av utviklere som realiserer oppgaven, sier Storehaug.

Arkitekten designer den tekniske strukturen i løsningen.

– Den ideelle personen er kommunikativ, kan settes foran teknologer og forretningsfolk og greier å kommunisere. Vedkommende må kunne tenke konseptuelt, få oversikten og kunne presentere oversikten enkelt, sier Storehaug.

Det nytter ikke bare med en overfladisk forståelse og så kunne presentere det. En arkitekt må ha nok dybdekunnskap til å forstå mye av detaljene og for å få den nødvendige respekt.

– Evne å få respekt i begge leire er viktig. Det kan gjerne være dyktigere folk, men du må kunne klare å oppnå respekt hos de også, sier Storehaug.

Når arkitektene har fått på plass designet er det opp til teknologiekspertene å gjennomføre jobben. Det kan for eksempel være utviklere med kompetanse på Java og .Net.

Det er også fra denne gruppen de fleste arkitektene har sin bakgrunn fra.

– Med syv til åtte års bakgrunn innen teknisk, tar det cirka et år før de er over på SOA-arkitekt, sier Storehaug.

Noen går imidlertid over litt før. Det kan typisk være personer som helt fra starten av har fokusert på å forstå og beherske samspillet mellom teknologi og forretning. Det kan for eksempel være personer med bakgrunn fra Industriell økonomilinja på NTNU, eller personer med en bachelor-grad i teknologi kombinert med en MBA-grad.

Integrate ansetter imidlertid ikke nyutdannede konsulenter.

– To tredjedeler av de vi ansetter skal være seniorkonsulenter. Vi rekrutterer ikke fra skolebenken. Vi har ikke tid eller lyst til å investere så mye så tidlig, sier Storehaug.

Selv uten å rekruttere nyutdannede har Integrate vokst raskt de siste to årene.

– Vi var fem i 2005 og har vokst til nærmere 40 nå. Kundemassen har ikke vokst tilsvarende, sier Storehaug.

Det skyldes at veksten hovedsaklig har kommet fra økte oppdragsmengder hos de kundene de allerede er inne på. Integrate har blant annet inngått rammeavtaler med Telenor Broadcast, Hafslund, Telenor Cinclus og Avinor.

Til toppen