Tre nye norske søkemotor i høst

Den norske søkekrigen gires opp - Schibsted og Findexa utfordrer Eniro/Sol, som også skal bli bedre.

Internasjonalt har konkurrentene giret opp mot Google og nå kommer krigen for alvor til Norge.

digi.no har tidligere omtalt både planene til Schibsted og vurderingene Findexa/Gule Sider har gjort. Nå konkretiserer Findexa sine planer og Eniro/Sol lover å gire opp, skriver Dagens Næringsliv.

Det er en internasjonal trend og et norsk særtrekk som driver det tre aktørene. Den internasjonale trenden er at søkemotorene blir stadig flinkere og klarer etterhvert å trekke ut telefonnummere og adresser som man ellers måtte bruke kataloger til å finne.

Teknikken kan for eksempel la Schibsted utfordre Findexa. Den andre norske muligheten som mange har sett er at en eksklusiv norsk søkemotor kan gjøre en bedre jobb enn Google.

Tidligere Google-konsulent Roar Eriksen har tidligere estimert at Google bare finner rundt 60 prosent av alle norske nettsider og har for eksmpel ikke full oversikt over statens Odin-server. Men en tjeneste med norsk fokus vil lettere kunne ha oversikt over alt og være hyppigere oppdatert på fersk innhold.

    Les også:

Eriksen hevder at det nå finnes 78.000 domener med en eller flere aktive nettsteder i Norge. Dette gjør jobben med å kopiere og indeksere det norske nettinnholdet overkommelig uten enorme investeringer.

Schibsted har tidligere offentliggjort at de arbeider med en søkemotor. Selskapet rekrutterte Mikal Rohde fra Findexa for å lede arbeidet. Rohde vet hva han steller med - det var han som røpet overfor digi.no at Findexa telte på knappene om de skulle starte en egen søkemotor.

Begge de nye søkemotoren skal åpnes i løpet av høsten, skriver Dagens Næringsliv. Schibsted sier nå at de skal investere rundt 20 millioner kroner i den nye tjenesten deres.

Eniro/Sol lover nå å ruste opp Kvasir. I dag er denne søkemotoren størst - til tross for at den egentlig bare serverer Google i en norsk innpakning.

Findexa skal bruke 25 millioner kroner, forteller Holen til Dagens Næringsliv - og skal i likhet med de to andre lansere i løpet av høsten.

Til toppen