ANALYSER

Tre store dominerer antivirus

Ifølge IDC domineres antivirusmarkedet av tre store aktører. Lille Norman vokser noe mer enn markedet.

12. okt. 2004 - 07:23

En undersøkelse fra IDC om antivirusmarkedet i 2002 og 2003 viser en samlet vekst på 21,3 prosent til nesten 2,7 milliarder dollar. Markedet omfatter antivirus til både konsument og bedrifter. Fordelingen per leverandør ser slik ut:

Symantec økte med andre ord sin dominans, fra 36 prosent av markedet i 2002 til over 40 prosent i 2003. Trass i omsetningssvikt – en nedgang på 7 prosent – beholder McAfee andreplassen med god margin, og over 20 prosent av markedet. Den eneste som ellers har større markedsandel enn ti prosent, er Trend Micro med 14,2 prosent.

Disse tre store har til sammen over 75 prosent av markedet.

Blant de mindre aktørene, er det britiske Sophos, finske F-Secure og spanske Panda som vokser mest, med henholdsvis 58, 48 og 46 prosent.

Den norske leverandøren, Norman, beholdt sin niende plass på listen, med en vekst på 32,8 prosent, betydelig mer enn markedet.

Det har ikke lykkes å få alle opplysningene i rapporten Worldwide Antivirus 2004-2008 Forecast and 2003 Vendor Shares, som IDC selger for 4500 dollar, og der det også gjengis markedsandeler for ulike segmenter i markedet.

Trend Micro opplyser i en pressemelding at de kommer spesielt godt ut i tre segmenter, for henholdsvis filservere – der markedet er anslått til 222 millioner dollar – e-postservere og Internett-gateway, hvor de kommer ut på første plass med markedsandeler på henholdsvis 26,3 prosent, 20,1 prosent (hårfint foran Symantec) og 35,7 prosent. Norman er ikke blant de globale topp fem i noen av disse segmentene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.