Tredobling hos Kelkoo

På ett år har handelsportalen Kelkoo opplevd tredoblet omsetning.

Netthandel er i kraftig vekst. Det antas at det bare i Norge ble handlet på nett for 18,7 milliarder kroner i fjor. Ifølge Nsafe er det nå snart to millioner nordmenn som handler på nettbutikker.

Dette merker ikke minst den europeiske handelsportalen Kelkoo som tredoblet salget i 2003 og endte på 365 millioner kroner. Antall unike brukere har også tredoblet seg. I Kelkoo Norge viste statistikken 931.000 unike brukere i mars. Til sammenligning var det bare 334.000 unike brukere for Kelkoo i mars måned ett år tilbake.

Tjenesten som sammenligner priser på alt fra bøker og video til forbrukerelektronikk og biler, ble i mars kjøpt av Yahoo for 475 millioner euro. Kelkoo ble etablert i 1999 i Frankrike og har kontorer i ti europeiske land.

Målinger gjort av Nielsen/Net Ratings har vist at Kelkoo er den største europeiske shoppingtjenesten i hvert av de siste fem kvartalene med 32 millioner unike brukere i Europa. I 2003 ble det generert omsetning i europeiske butikker for 980 millioner euro, som må betegnes som bra for et bare fire år gammelt selskap.

Kelkoo i Norge omsatte for 16 millioner kroner i fjor, og har knyttet til seg rundt 150 leverandører som betaler etter antall klikk.

– Vi ser at folk nå er tryggere på at betaling over nett og bruk av PC og mobil er sikre og praktiske verktøy for handel. Stadig flere får dessuten øynene opp for mulighetene ved å søke på produkter og sammenligne og bestille til de tider som passer dem best, sier daglig leder Tore M. Sletmoen til digi.no.

Kelkoo genererer netthandel over nettstedene Sol og MSN.

Nå kommer også konkurrentene for fullt. Senest i forrige uke lanserte beslutningsverktøyet DinPris et nytt nettsted sin de hevder er et bedre verktøy for forbrukeren på sammenligninger av priser, produktegenskaper, leveringsbetingelser og funksjonalitet.

    Les også:

– Vi tar sikte på å utkonkurrere Kelkoo innen ett år, sier daglig leder Kent Thoresen i DinPris.

Han mener det nye nettstedet har et godt utgangspunkt for å knekke e-kjempen Kelkoo.

– Mens Kelkoo baserer seg på et klikksystem der leverandørene belastes for hvert klikk og ikke er garantert salg, opererer vi med salg per ordre og «no cure, no pay», sier Thoresen.

Til toppen