Amazons Kingle Fire har trolig bidratt sterkt til Androids vekst innen nettbrett. (Bilde: Amazon)

Tredobling i salget av Android-nettbrett

Apples iPad selger som aldri før, men taper likevel markedsandeler.

Analyseselskapet Strategy Analytics kom i går med en rapport om det globale nettbrettmarkedet i fjerde kvartal i 2011. Ikke overraskende har Apple med selskapets iPad stadig et solid grep om markedet. Selskapet solgte mer en dobbelt så mange iPad-produkter i dette kvartalet som i samme kvartal året før.

Likevel må Apple se at selskapet har vært nødt til å gi slipp på betydelige markedsandeler til konkurrentene, som primært benytter Android som operativsystem. Apples markedsandel falt fra 68,2 til 57,6 prosent fra 2010 til 2011, noe som skyldes at salget av Android-baserte nettbrett økte fra 3,1 millioner i fjerde kvartal i 2010 til 10,5 millioner i fjerde kvartal av 2011.

Selv om dette er omtrent fem millioner færre enheter enn de 15,4 millioner iPad-ene Apple solgte i dette kvartalet, er det mer enn en tredobling fra fjerde kvartal i 2010.

– Dusinvis av Android-modeller, distribuert på tvers av mange land fra flerfoldige merkevarer som Amazon, Samsung, Asus og andre, har bidratt til å drive opp volumet. Android har så langt vist seg å være relativt populært hos nettbrettleverandørene til tross for bekymringer om fragmentering av Androids operativsystem, brukergrensesnitt og app store-økosystem, sier Neil Mawston, daglig leder for Strategy Analytics, i en pressemelding.

Analyseselskapet mener at Windows 8 ikke kan komme fort nok for Microsoft. Riktignok ble det ifølge Strategy Analytics solgt omtrent 400 000 Windows-baserte nettbrett i fjorårets fjerdekvartal, mens det ikke ble solgt noen i samme kvartal året før. Men noen konkurrent av betydning vil Microsoft ikke kunne bli i nettbrettmarkedet før selskapet leverer et operativsystem tilpasset nettbrett – det vil si Windows 8.

På den annen side har det over tid blitt solgt en hel del Android-nettbrett, til tross for at heller ikke Android 2.x var tilpasset nettbrett, og at Android 3.x blir ansett av som en nødlanding av Google selv.

Ifølge Strategy Analytics ble det i 2011 solgt 66,9 millioner nettbrett i 2011, en vekst på 260 prosent fra de 18,6 millioner nettbrettene som ble solgt året før. Analyseselskapet mener at forbrukere i økende grad kjøper nettbrett i stedet for netbooks og billige pc-er. Veksten fra fjerde kvartal i 2010 til fjerde kvartal i 2011 var dog ikke høyere en 150 prosent.

    Les også:

Til toppen