Treff banken via nettet

Flere banker ser nå på IP-telefoni som en ny måte kundene kan bruke for å komme i kontakt med banken. VÅR bank og forsikring, som allerede har 2500 kunder knyttet til sin nettbank, tilbyr nå en løsning som gjør at du kan snakke med en kundeveileder og surfe samtidig på en 14,4 kbp/s-forbindelse.

- Vårt opplegg gjør at kunder som allerede er inne på nettet og har en multimedia-PC, kan trykke på et ikon som gjør at en automstisk kobles til bankens kundekonsulent, sier Bjørn Erik Graff i VÅR bank og forsikring til digi.no.

Når en ringer via Internett betaler en lokaltakst uansett hvor langt unna en sitter banken i Norge. Tjenesten gir tilfredsstillende kvalitet på samtalen med en 14,4 kbp/s forbindelse.

Det er Tønsberg-selskapet Pronet Inform som har utviklet tjenesten for VÅR, og selv om telefonsamtalen som settes opp ikke er basert på standard, sier Ole Baartvedt at utstyret som brukes er forbredt på det.

I tillegg til en standard Intel Pentium-II/200 MHz PC med NT serverprogramvare, benyttes lydprosessering, telenett og nettverkskomponenter fra Natural Micro Systems. Nettverkskortet er spesielt idet kommunikasjonen internt i PC-en foregår på en egen parallellbuss direkte mellom telenettkortet og nettverkskortet.

I den andre enden, hos bankkunden, benyttes Mini WEBPhone fra Netspeak, som bare er 200 K stort og lastes ned første gang en er i kontakt med banken. Denne plug-in blir aktivisert hver gang kunden ønske å koble opp en samtale med banken.

I løsningen som NOR24 har etablert i samarbeid med Telenor Nextel, har en valgt å basere den oppkoblede telefonsamtalen på H.323-standarden. Tjenesten er basert på Nextels WebSenter-produkt og H.323-nettet som så langt er det eneste i sitt slag i drift i verden.

- Vi ser den nye tjenesten som en naturlig utvikling av våre kommunikasjonskanaler rettet mot kundene, sier driftssjef i NOR24, Willy Fleischmann.

Til toppen