Treg e-post hos Telenor

Flere lesere henvente seg til digi.no etter at mulighetene for å sende og motta e-post fra Telenor Nextel nesten stanset opp mandag. Ifølge selskapet skal e-postserveren ha fungert som normalt fra 21:00-tiden mandag kveld.

Flere brukere klaget til digi.no på treg inn- og utpost fra Telenor Nextels e-postservere mandag. En bruker opplevde at hele systemet hang uten noen som helst form for respons, og da responsen først kom, kom den etter flere timer.

Informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge, sier til digi.no at det mandag var en kort stans på maskinen for å skifte ut hovedkort. Etter denne stansen oppstod det et teknisk problem med programvaren som førte til at serveren gikk tregt fra 16:00 til 21:00.

- Det tidspunkt av døgnet som det her er snakk om, er det tidspunktet da folk flest laster ned sin e-post. Det kan derfor ha vært mange kunder som har opplevd sin e-post som treg, uten at jeg har noe konkret tall på hvor mange det her er snakk om, sier Cartridge.

Han sier videre at alle privatkundene i Nextel er tilknyttet den postserveren som hadde problemer.

Telenor Nextel hadde på mandag registrert 17.000 kontoer for kunder knyttet til tilbudet gratis e-post, men Cartridge sier at dette ikke byr på problemer. Etter at selskapet i fjor høst stoppet muligheten for å sende masseutsendelser via posterveren, skal imidlertid kapasiteten på serveren ha vært god.

- Det skal mye til før vi ikke skal kunne ta unna trafikken, og vi utvider kapasiteten etter som behovet øker, sier Cartridge og legger til at systemet kan ha fungert tregt like etter at oppgraderingen skjedde.

Flere kunder i Nextel har klaget på treg e-post også før oppgraderingen. Cartridge sier at dette ikke fremgår av serverstatistikkene, men han vil komme tilbake med mer informasjon om hva dette kan skyldes.

Til toppen