Treg italiensk e-handel

Italia kjemper for å bli med på den store Internett-bølgen som går over Europa. Men trege nettsteder, umoderne infrastruktur og holdninger samt et tungrodd og til dels dyrt postvesen er med på å forsinke prosessen.

Selv om nettbruken i Italia siste halvår vokste med 41 prosent, sliter landet med en svak e-handel. En undersøkelse utført av det polytekniske universitetet i Milano viser at det kun ble foretatt i underkant av 300.000 finansielle transaksjoner totalt på nettet i Italia siste halvår 1999, skriver Advertising Age.

Kun 14 prosent av de italienske nettbrukerne foretok nettbaserte innkjøp. Til sammenligning er det tilsvarende tallet i USA på 70 prosent og 44 prosent i Storbritannia. Men den italienske trenden er positiv, og tallene peker oppover.

Det er flere elementer som kan forsinke utviklingen av e-handel i Italia. For det første er det meste av e-handelen basert på betaling med kredittkort, mens italienerne i liten grad bruker plastkort. Ved betaling for varer bestilt via nettet blir hele 70 prosent betalt kontant.

Også det italienske postvesenet er et forsinkende element, bokstavelig talt. Sending av en pakke fordyrer varen med ca. 25 prosent, og i tillegg tar leveringen nærmere 16 dager. I USA opererer postvesenet med en leveringstid på 2,2 dager og i Storbritannia på 4,1 dag.

Et siste element som blokkerer for italiensk e-handel, er at italienske nettsteder er tunge å laste ned. Å registrere en ordre på et italiensk nettsted tar i gjennomsnitt 13,2 minutter, mens den tilsvarende tiden på amerikanske nettsteder er på 4,4 minutter og i på britiske nettsteder 8,4 minutter.

I den samme undersøkelsen foretatt av det italienske universitetet kommer det fram at 1.253 italienske bedrifter hadde startet opp e-handels-initiativ ved utgangen av 1999. Flesteparten av disse var nisjeselskaper. Gastronomi (matlaging og matprodukter) representerer den største gruppen blant italienske e-handels-selskap, og teller rundt 15 prosent av alle italienske e-handels-initiativ.

Til toppen