Treg Lara Croft hindrer ikke spillsuksess for Eidos

En ny tre måneders forsinkelse for 'Tomb Raider: The Angel of Darkness' hindrer ikke at spillprodusenten Eidos kan rapportere om sterke resultater fra julesalget.

Lara Croft-fans fikk seg en skuffelse da den ferskeste utgaven av Tomb Raider ('Tomb Raider: The Angel of Darkness') ikke nådde butikkhyllene i tide til julesalget.

Opprinnelig skulle Lara Croft sprite opp jula i november. Så var meldingen at spillet kom i febraur. Nå er den nye beskjeden fra britiske Eidos tidligst lansering i april.

Likevel raste Eidos-aksjen opp 15 prosent tirsdag, ifølge Financial Times. Årsaken er at selskapet igjen vil vise lønnsomhet i seksmåneders-perioden fram til 31. desember (Eidos har avvikende regnskapsår).

Både spillforsinkelser, mislykkede satsinger og resultatvarsler har vært gjennomgangstonen fra det børsnoterte selskapet siden 2000, noe som har resultert i kutt i kostnader.

Det er julesalget på spillene 'Timesplitters2' og 'Hitman2' som til sammen har solgt 2,9 millioner kopier, noe som langt overskred analytikernes forventninger på rundt to millioner spill.

Og optimismen fra Eidos' side stopper ikke der. Til tross for Tomb Raider-forsinkelsen, regner selskapet med at den nye, etterlengtede versjonen, pluss en ny utgave av fotballspillet 'Championship Manager', vil kunne føre til et overskudd på 14 millioner pund før skatt på en omsetning på 166 millioner pund.

Til toppen