Treg start for digitale regninger

Bankene har begynt å tilby mange kunder digitale regninger. Selskaper som Netcom kan spare store beløp, men foreløpig vil folk ha papir.

Gjennom sin datasentral har mange av de store bankene i Norge begynt å tilby digitale regninger, såkalt efaktura. Selv om mange i utgangspunktet ville tro at dette var til fordel både for kundene og bedriftene, vil det ta tid.

Dette skyldes flere faktorer. Den ene er at kundene er mer skeptisk enn hva man kanskje ventet og at bankene krangler seg imellom. Kvalitets og sikkerhetsansvarlig Bjørn Vargmo i Bankenes Betalingssentral AS forteller til digi.no at åtte bedrifter som sender ut store regningsbunker har brukt efaktura i lengre tid. Men foreløpig er det bare 32.500 sluttbrukere som har sagt ja til efaktura.


En av årsaken er at bankbransjen er delt i to. Både BBS og EDB Business Partner ASA må sende ut regningene til bankene slik at de dukker opp når kundene logger seg på sine nettbanker. Men BBS og banker som DnB og Kreditkassen har foreløpig sagt nei til å la EDB Business Partner sende regninger til deres nettbank-kunder.

Saken er klaget inn av en tredjepart til Konkurransetilsynet og vil trolig avgjøres i løpet av 2-3 uker, forteller tilsynet til digi.no.
NetCom er et av selskapene som har tatt i bruk efaktura.

- 90 prosent av bankene kan sende ut efaktura til sine kunder. Folk får det som en mulighet, men det er ikke så mange som har sagt ja enda. Det tok tid før nettbank ble akseptert, og dette vil også ta tid, tror Nils Ståle Hovland, produktsjef hos Netcom.

Netcom vil spare store penger på å slippe papiret, men hvor mye vil ikke Hovland ut med. Papir, utskrift, pakking, konvolutt og porto kommer trolig opp i 10-15 kroner pr regning og Netcom sender fire milioner regninger i året. I tillegg tror bransjen at regningen vil bli betalt i snitt tre dager tidligere og at det blir mindre tastefeil.

Foreløpig sliter BBS-bankene med at deres kunder kun får en blank regning, mens EDB-sjef Bjørn Trondsen forteller til digi.no at han kan sende ut Internett-lenker med informasjon og tilbud. Bedriftene bruker dagens papirregninger til å spre mye slikt.

Til toppen