Treg start for Frostads havseiler

Telenors sponsede båt i Volvo Ocean Race, djuice, sliter med feil på telekommunikasjonen. Nå synes de største problemene å være løst, men båten ligger fremdeles på sisteplass i havseilasen.

Talskvinne i djuice, Katrine Foungen, sier til digi.no at båten ikke har vært rammet av datavirus, slik Finansavisen slo opp tidligere onsdag.

Det stemmer imidlertid har vært kommunikasjonsproblemer mellom båten og arrangementskontoret til Volvo Ocean Race.

Derfra blir opplysninger distribuert til blant annet djuice i Oslo, som dels legger opplysningene ut på sitt nettsted om seilasen og djuice-båten, dels distribuerer opplysningene ut i form av SMS-meldinger til abonnenter.

For øyeblikket er det heller dårlige nyheter som kommer fra djuice. Båten ligger helt bakerst i feltet på grunn av problemer med en del som skal holde hovedseilet oppe. Delen ventes å bli byttet i løpet av kort tid.

- Siden tirsdag kveld har alt fungert om forventet. Med så mye som skal klaffe for å fungere, er det ikke annet å vente enn at vi har utfordringer og problemer i startfasen, sier Foungen.

Hun sier at når djuice i tillegg hadde tekniske problemer i Oslo, så fikk dette konsekvenser for den tjenesten som ble presentert på selskapets nettsted.

- Det er derfor litt urettferdig når djuice blir kalt for en flopp så kort tid etter starten, men det er jo fint med interesse for hva vi driver med, sier Foungen.

Telenor har investert 65 millioner kroner som hovedaktør i sponsorpakken rundt djuice. I tillegg deltar selskaper som SMS, Nera og TV 2 i sponsoropplegget rundt Knut Frostads båt.


Frostad ledet "Innovation Kværner" i forrige seilas som da het Whitbread, men med Kværner som hovedsponsor. Da var Telenor Mobil en av de mindre sponsorene, men det falt tydeligvis så i smak at selskapet har overtatt både styringen og navnet på båten.

For sponsorbudsjettet regner Telenor å få tilbake masse oppmerksomhet. Under forrige Whitbread-seilas skaffet Frostad & Co sponsorene sine 60 timers sending på norsk fjernsyn, i hovedsak på TV 2, og 756.000 spaltemillimeter avisartikler.

Seilasen blir en viktig brikke i Telenors internasjonale lansering av sin mobilportal djuice. Det er også den største enkeltsponsingen Telenor deltar med noensinne. Planen nå er at tilbakemeldingene fra Frostads båt om vær og vind, posisjoner og sladder fra båten skal kunne selges videre til SMS-brukere.

Seilasen avsluttes i juni neste år i Norden og Nord-Tyskland.

Til toppen