Trege med nye bannerstandarder

Tre casino-tjenester er blant de nettannonsørene som hyppigst har tatt i bruk de nye, større annonsestandardene fra Internet Advertising Bureau. Svært få av nettstedene har imidlertid vært særlig aktive.

Bannerannonser har også på det amerikanske markedet fått en noe negativ klang etter hvert som medieaktørene har hevdet at de ikke gir særlig effekt. Derfor har Internet Advertising Bureau (IAB) kommet opp med alternative forslag til de tradisjonelle bannerstandardene. Banneret er i dag det innarbeidede formatet i internettmarkedet.

digitoday skrev om IABs forslag for mot slutten av februar, og denne uken kom de første signalene på om standardene har fått fotfeste i markedet eller ikke.

AdWeek opplyser at AdRelevance har gjort undersøkelser som viser at 25 prosent av nettsteder har eksperimentert med de nye formatene, mens mindre enn fem prosent kjører annonser som nøyaktig følger IABs retningslinjer.

Det går med andre ord fremover, men ganske sakte.

Ifølge AdWeek er holdningen til IAB at nesten enhver forandring fra de standardene vi har per i dag, er av det gode. De mener ikke nødvendigvis at større formater alltid vil være bedre.

En amerikansk spilltjeneste har allerede fulgt den nye standarden med 30 millioner annonsevisninger. Samtidig har tre casinoannonsører vært blant de topp 5 annonsørene som har benyttet seg av de større mulighetene. Det mest kjente nettstedet som har benyttet seg av muligheten, er finanstjenesten TheStreet.com med seks millioner annonsevisninger kjørt på tjenesten til nå.

Til toppen