Tregt salg av fremtidens TV-løsning

TV over Internett gir mange muligheter, men foreløpig går salget tregt for Nextgentel.

Tv-titting går i retning av at vi i stadig større grad vil velge å se tv når det passer oss, og NextGenTel er nå klar med sitt digitale tv-tilbud.

På samme tidspunkt som Rikstv setter alle kluter inn for å vinne nye tv-kunder til det digitale bakkenettet, setter NextGenTel i gang med en massiv salgskampanje.

Dette har tatt tid - Nextgentel lanserte sitt første IP-TV-tilbud i januar 2006, men denne løsningen fungerte ikke skikkelig og ble aldri markedsført bredt.

Og løsningen de nå markedsfører ble lansert i våres. Først nå trykker selskapet på gassen med en sommerkampanje fra slutten av juni, og i forrige uke startet innsalget.

– Vi solgte 1000 nye linjer til kunder som ønsker tv over bredbåndet, forteller administrerende direktør Olav Stokke til digi.no.

Han legger til at tidspunktet nå var særdeles viktig for NextGenTel å gjøre markedet oppmerksom på at det finnes et fjerde tv-alternativ utover satellitt, Rikstv og kanaltv – nettopp også ip-tv.

– Vi opplever at det digitale bakkenettet har satt i gang en helt annen fokus, og at folk nå er mer villig til å vurdere andre former for tv-tilbud, sier Stokke.

Det digitale tv-tilbudet NextTV går ut til alle NextGenTels 175.000 bredbåndskunder over hele landet.

NextGenTel forklarer at de har brukt langt tid på å tune og justere nettet, og mener at det nå skal være godt forberedt til å både være stabilt og hurtig nok for TV-sendingene.

NextGenTels grunnpakke koster 199 kroner i måneden, og inneholder de største norske kanalene, et nyhetstilbud fra TV2, NRK, BBC World og CNN, Sverige 1 og 2, tre filmkanaler, musikk-kanalene MTV og The Voice, to barnekanaler, i tillegg til reise og dokumentar.

Kundene tilbys to måneders fri bruk av NextTV grunnpakke, og deretter 199 kroner i måneden. I tillegg kommer en årlig basisavgift på 540 kroner per halvår, for leie av mottakerboks, tilgang til tv-portal, elektronisk programguide, automatisk oppgradering av programvare og tilgang til interaktive tilleggstjenester som filmleie og tv-programmer.

Som bredbåndskunde vil man kunne få en total pakke med både bredbånd ADSL 2 pluss, bredbåndstelefoni og tv-tilbud for rundt 600 kroner i måneden, som Stokke mener ligger godt under fiberaktørenes tilbud.

Med den responsen NextGenTel opplevde i forrige uke, tror Stokke det er helt realistisk å anslå at det innen året vil være mellom 2.000 til 5.000 operative tv-kunder hos bredbåndsleverandøren.

Neste skritt for NextGenTel vil være å gå fra å være en trippelplay-leverandør til kvadrupel-play, som innebærer å tilby telefoniløsninger i trådløse nett.

– Det tilbudet vi kommer med vil være en fullverdig erstatter til dagens analoge telefoni med kraftig Internett-aksess, digital tv med 40 kanaler som leveres med en mottakerboks som monteres og lånes ut av oss, forteller Stokke.

Den digitale tv-pakken vil også inneholde interaktive tilbud som filmleie-tjenester med hele SF Anytimes filmtilbud som vil være rundt 1000 filmtitler. I stedet for å gå til den lokale videobutikken leier tv-kunden video til 45 kroner over nettet.

TV2 Sumo skal også være en integrert del av tv-settet med betalbare tjenester som fotball og arkiver over tidligere programmer. Tjenesten gjør det mulig å se tv-programmer fra TV2 når det passer oss selv.

NextGenTel bruker foreløpig MPEG2, som er mer plasskrevende enn den mer avanserte MPEG-4. Men nettet er forberedt for MPEG4 og Stokke forespeiler å lansere en HDTV-kanal med tilrettelagt plattform og mottakerboks for å kunne ta inn en heldigital løsning.

– Kundene vil med MPEG4 også få frigjort mer av tilgjengelig båndbredde til å kunne benyttes til vanlig surfing på Internett, framholder Stokke.

Til toppen