Tregt salg, men 3G-teknologien fungerer

NTT DoCoMo tror selskapet skal kunne skaffe seg de planlagte 150.000 kundene innen mars på det nye mobilsystemet 3G. Så langt er salget i underkant av forventningene, men selskapet har opplevd svært få tekniske problemer.

3G-tjenesten, som også er verdens første kommersielle nett basert på teknologien for tredje generasjons mobiltelefoni, ble lansert 1. oktober. De fire første ukene ble det solgt 11.000 telefoner ifølge konsernsjef i NTTDoCoMo, Keiji Tachikawa. Ifølge Financial Times, ble det produsert tilsammen 30.000 mobiltelefoner for lanseringen av det nye mobilnettet, hvorav 4.000 for overføring av levende bilder. Disse 4.000 gikk unna på tre dager, selv om videooverføring ikke kan skje før nærmere årsskiftet. Mangelen på denne typen telefoner er ett av de større problemene for det nye mobilnettet. Teknisk ser det hele ut til å fungere.

Produsenten av bildetelefonen, Matsushita Communications, mener dette indikerer en enorm interesse for denne typen terminaler, og planlegger nå å øke produksjonen, for det som en nå tror kan være den nye "killer-tjenesten" for det nye mobilnettet. Så snart DoCoMo har utvider dekningsområdet til sin nye mobiltjeneste til å gjelde flere av de tett befolkede byene i landet. Det skjer etter planen i januar og til da skal Matsushita ha over 100.000 nye mobilteleoner med videomuligheter klare.

Suksessen på hjemmebane for DoCoMo, skal etter planen eksporteres til Europa allerede neste år. Inngangsporten heter KPN Mobile, mobildatteren til nederlandske KPN. DoCoMo kjøpte i fjor 15 prosent av aksjene i KPN Mobile. Riktignok er den investeringen elendig finansielt sett. Selskapet har nedskrevet verdien på denne aksjeposten med nærmere 2,5 milliarder dollar noe som vil bidra til et elendig årsresultat for det japanske mobilselskapet, som også har en aksjepost i amerikanske AT&T Wireless.

Men investeringens industrielle side, som inngangsport til det europeiske markedet for de japanske i-Mode, og FOMA-tjenestene er den viktigste. Det er allerede klart at KPN Mobile vil etablere en i-Mode lignende tjeneste i Nederland og Belgia før sommeren neste år. Tachikawa sier til Financial Times at selskapet har et 4-10 års perspektiv på sin investering i Europa.

Til toppen