Tregt trådløst salg i Europa

Salget av trådløse nett vokser i rekordtempo, men det er store forskjeller på hvem som kjøper.

Salget av trådløst utstyr øker raskt - det ble solgt 10,3 millioner adaptere og 1,6 millioner aksesspunkter i løpet av første halvår i år, rapporterer Gartner.

Dette er en dobling fra første halvår i 2002, men i omsetning er løftet bare 39 prosent på grunn av lavere priser.

Det er Linksys, et datterselskap/merkevarenavn til Cisco som med 20 prosent av markedet er størst.

    Les også:

Tallene fra Gartner viser at Europa er tregt ut - 56 prosent av det globale salget skjer i USA, mens bare 20 prosent skjer i Europa. Det er små bedrifter og hjemmebrukere som kjøper de fleste produktene - de store bedriftene skaffer seg foreløpig ikke trådløse nett. Dette skyldes trolig at de flest av disse levd en stund og forlengst har kablet sine kontorbygg.

802.11b-utstyret (11 Mbit i sekundet) er fremdeles den dominerende standarden, men g-utstyr (54 Mbit per sekund) vil snart overta denne posisjonene. Salget av a-utstyr som ikke er kompatibelt med g eller b, faller allerede, forteller Gartner.

Til toppen