- Trekk pluggen for Internett

Internett er en motegreie som kommer til å gå av moten før høsten. Det mener aktuar Leif Osvold, som selv fikk nok av nettet etter tre måneders oppkobling.

- Det er ikke bare for å være kontroversiell, dette er faktisk noe jeg tror, understreker mannen som har sendt leserbrev til Dagens Næringsliv, Aftenposten og Journalisten for å fortelle hvor feil bedrifter og medier tar når de etablerer seg på Internett.

Leif Osvold har selv kjøpt internettabonnement til sitt kontor, der han arbeider som selvstendig forsikringsrådgiver for bedrifter. Men selv om han fremdeles har abonnementet, mener aktuaren at han kunne klart seg fint uten.

- Jeg synes også det var moro de første ukene, men så dabbet interessen av, sier han.

- Så hvorfor dette glødende engasjementet rundt Internett?

- Glødende engasjement? Jeg er ikke så opptatt av Internett, men jeg blir alltid interessert når jeg ser en slik saueflokkmentalitet som det er rundt Internett, sier Osvold og legger til at mange bedrifter etter hans mening har hengt seg på bølgen og kjøpt abonnement til sine ansatte på sviktende økonomiske kalkyler.

- Etter min egen amatørmessige måte å analysere dette markedet på, er min spådom at bedriftene etterhvert vil oppdage at dette ikke var så lurt, og at de som nå er koblet opp til Internett på jobben, vil bli koblet ned igjen snart.

Dette vil skje allerede i løpet av dette året, tror Osvold. Da vil den "store massen som i dag bruker Internett formålsløst" ha sett at det for mye tid "går bort til unyttig surfing". Ved utgangen av dette året vil det bare være igjen en liten gruppe av fagfolk som bruker Internett, mener han.

- Internett vil bli sittende igjen med en kjerne av ressurspersoner med spisskompetanse innenfor spesielle jobber og miljøer, som vil ha nytte av å bruke Internett. Den store massen vil nok forsvinne, for det ligger ikke i den menneskelige natur å kommunisere med andre via skjermer. Folk vil gjerne møtes og se hverandre når de kommuniserer.

- Men noe av det samme kunne vel sies om telefonen, da den kom?

- Nei, ikke om telefonen synes jeg, for der snakker du tross alt med noen. Du hører en stemme og ser for deg et ansikt.

- Men det kan du ikke gjøre om du skriver brev.

- Jeg synes nå fortsatt at papir er det beste kommunikasjonsmediet. Jeg jobbet i en stor bedrift for noen år siden, og der brukte vi e-post internt. Det fungerte veldig bra i bedriften, men utad synes jeg det er fremmedgjørende. Folk vil mye heller ha en telefon eller en telefaks, sier Osvold.

Ved siden av å lese tre papiraviser daglig er han også daglig innom Nettavisen.

- Men det er bare ren pauseunderholdning når jeg vil ha et avbrekk fra jobben. Den kunne jeg vært foruten, men uten de trykte avisene ville jeg fått abstinenser. Jeg kan heller ikke forstå hvordan nettavisene skal kunne tjene penger. Alle hadde planlagt å ta abonnementsavgift for lesingen, men det går ikke, og da må inntektene komme fra reklame. Jeg kan ikke forstå hvordan det noensinne skal kunne gå med overskudd. Nå venter jeg bare på den første avisen som sier at den vil trekke seg fra Internett, sier han.

Til toppen