Treningsprogrammer til Palm

Det er "in" å være sunn, og her har du de beste programmene for å holde styr på treningen din.

Å kartlegge alle treningsprogrammene som finnes for Palm er ingen enkel oppgave. digi.no har tatt bryet med å lete gjennom jungelen og endte opp med to programmer som skilte seg ut fra resten. Det finnes en del vi ikke så på fordi de var litt vel "sære", men i tillegg til programmene vi har sett på har man egne programmer for både løping, sykling og lengdehopp. Valgene er i noen tilfeller altfor mange.

Det første programmet, og kanskje det enkleste, vi så på var Weights av Jeff Ayers. Som han skriver i dokumentasjonen, så er dette et program laget av en som trener for andre som trener. Det ser man helt tydelig, for det er lagt stor vekt på at man skal slippe å skrive graffiti når man allerede er sliten, store knapper som selv en som har trent tunge knebøy kan treffe, og er tydelig lagt opp.

Weights treffer veldig bra med sitt bruksområde. Det hele er gjort veldig enkelt og oversiktlig og det skal mye til for å bruke mer enn 10 minutter for å bli kjent med funksjonene. Brukergrensesnittet er også veldig oversiktlig og utfordringer som å legge til nye øvelser og redigere gamle går som en lek. En veldig kjekk egenskap for de som driver med sirkeltrening eller er nøye på utførelse og hvor lange pauser de tar er nedtellingsfunksjonen. Den kan man sette til å ta tiden på sett og pauser for å få et pip når tiden er ute.

Det er et par småting som burde vært endret i programmet, men i følge programmereren er dette noe som vil komme i fremtidige versjoner. Av disse tingene kan man nevne ting som å redigere økter man har utført tidligere. Dette er ikke mulig siden nye økter logges ved å redigere en gammel (dermed vil man automatisk se hvilke vekter man brukte forrige gang). Da må man i såfall sette datoen tilbake og det hele blir litt tungvint. Han har heller ikke lagt opp til bruk av desimaler, siden de fleste vekter i pund ikke går på annet enn hele enheter. Det mest irriterende, dog, er at grafer kun kan lages hvis man vet nøyaktig hvor mange repetisjoner man har gjort. Hvis man vanlig vis kjører 10 repetisjoner, så vil hverken økten med 12 eller 8 komme med på grafen.

Jeff Ayers kunne dog forsikre meg om at programmet snart vil støtte eksport av data til notepad slik at man kan legge det inn i for eksempel Excel eller et annet program som støtter import av kommaseparerte filer. Dette vil være en nyttig funksjon frem til PC-versjonen utvikles så man kan synkronisere til et eget program.

Workout Tracker, fra Stand Alone, var neste program som ble testet. Programmet er laget av mere erfarne utviklere som har god erfaring med å lage brukergrensesnitt. Desverre kan det se ut som om de ikke har samme erfaring med å trene tungt. Programmet er veldig vellaget ut og har støtte for andre ting enn Weights, for eksempel aerobics, men rutene (programmet ser ut som et regneark når man skriver inne verdiene) kan bli små og teksten litt utydelig når man er anpusten og sliten. Dette er subjektivt og du bør derfor ta en titt på begge programmene selv og finne ut hva som passer best for deg.

Programmet har egne maler for både separate øvelser og for hele treningsøkter og er således veldig enkelt å endre på. Her kan man sette opp stort sett alle detaljer, som om negativ og positiv vekt er forskjellig, tid, og mye mer. Man kan også legge til ekstra øvelser til den økten man er i gang med ved kun å trykke på en knapp, eller man kan velge at den skal legges til permanent til alle fremtidige treninger med den rutinen. Når man er i gang med en øvelse vil programmet vise forrige treningsøktens vekter slik at det er veldig lett å se hvor tungt man trente forrige gang. Man kan også sette mål for intensiteten hvis man planlegger økten på forhånd.

I motsetning til Weights kan man også i konfigurasjonen sette opp hvilke enheter man jobber med, og programmet støtter desimaler.

Et par problemer som dukket opp var at programmet faktisk kræsjer hardt og brutalt om man prøver å skrive inn norske tegn, og av og til så roter man seg inn på en side som ikke kan avbrytes. Dette ender med at man får en ekstra rutine eller øvelse, og disse kan være problematiske å bli kvitt i ettertid.

Siden man selv må skrive inn verdiene i cellene med stylusen kan man få problemer med å føre etter man har blitt sliten. Dette fant i hvertfall jeg høyst irriterende etter å ha satt personlig rekord i først knebøy og så markløft.

[ Workout Tracker ]     [ Weights ]

Begge programmene er veldig bra laget, men har sine særegenheter. Som en anbefaling kan jeg vel si Weights passer til de som trener tungt og stort sett bare med vekter og Workout Tracker for de som legger like mye vekt på begge deler. Dette kan jo selvsagt variere fra person til person og siden programmene er så forskjellig lagt opp er det viktig at man prøver for å finne ut hva som passer best.

Begge programmen kan lastes ned fra PalmGear og Workout Tracker kan også lastes ned fra hjemmesidene til Stand Alone. Prisen er $14.95 for Weights og $19.95 for Workout Tracker.

Til toppen