Trikkebilletten blir et radiokort

Til høsten kan Oslo-borgere betale trikketuren med et kontaktløst smartkort basert på RFID.

Oslo Sporveier henger langt etter både i forhold til europeiske land og verden for øvrig på papirbasert billett-system. Allerede på 1980-tallet innførte mange store byer i verden magnetstripekort som betalingsform på trikk og buss.

Nå hopper Oslo over magnetstripekortet og tar skrittet fullt ut med kontaktløse smartkort basert på RFID-teknologi. Oslo blir dermed et av de første stedene i verden med denne type teknologi, som skal være operativ fra september til neste år.

Det er bare Portugal med byene Porto og Lisboa og fjerne Østen som Hong Kong, New Dehli og Singapore, som har kommet lengre, opplyseren prosjektleder Jørn Hanssen i Oslo Sporveier til digi.no.

Deler av USA og Europa har kommet langt i erfaringer på magnetstripekort.

Oslo Sporveier inngikk i september i fjor en avtale med franske Thales e-Transactions på innføring av det nye betalingssystemet. Investeringene vil beløpe seg til vel 200 millioner kroner i systemkostander. Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet.

Det nye systemet vil gjøre det vanskeligere å snike, med mindre man har med seg en gardintrapp. Ni stasjoner vil nemlig bli fysisk sperret med en glassvegg på 1,7 meter som blir en vesentlig del av kontrollen for dem som ikke betaler.

Smartkortet er utstyrt med en elektronisk brikke som kommuniserer via en antenne med radiobølger. Kortet vil koste 50 kroner og skal ha en varighet på fire år. Brukeren laster inn enten et månedsbeløp eller verdier for eksempel 100 kroner. Brukeren får et varsel når det er lite penger igjen i kortet.

Kortet kan avløse alt fra klippekort, månedskort eller billettautomater, og alt som heter papirbilletter blir borte.

Det vil fortsatt være mulig å betale billetten med fysiske penger på bussen, men da med en differensiert pris som kan koste opptil 50 prosent mer.

Foruten Portugal, er London i ferd med å rulle ut en tilsvarende implementering.

- Løsningen vil være tilpasset både NSB og Stor Oslo lokaltrafikk og Bergen er i gang med tilsvarende forhandlinger med en annen leverandør, forteller prosjektleder Jørn Hanssen som er stolt over å være blant de første i verden på innføring av RFID-billetter.

Til toppen