RESULTATERFINANS

- Trist at Sesam legger ned

Google og Kvasir finner ingen glede i konkurrentens dødsbudskap.

1. apr. 2009 - 09:15

Denne uken ble det klart at Schibsted legger ned søkesatsingen Sesam. Forsøket på å slå Google kostet selskapet over en halv milliard kroner.

Norske brukere blir nå en søkemotor fattigere. Det heter seg at egen suksess er best, men andres fiasko er heller ikke å forakte. Slik oppfatter ikke Google situasjonen.

- Vi opplevde en kjempeboost da Sesam startet opp for fire år siden. Det er bra med flere aktører innen søkeordsmarkedet i Norge. Det bidrar til økt interesse for denne typen annonsering, sier norgessjef Jan Grønbech i Google til Dagens Næringsliv (DN).

Google er den desidert største aktøren på søk både globalt og i Norge, hvor selskapet kontrollerer anslagsvis 90 prosent av søkeordsmarkedet. Analytikere har regnet seg frem til at de i Norge omsatte for mellom 600 og 700 millioner kroner.

- Det er ikke Googles skyld at Sesam nå legges ned. Hadde det ikke vært for finanskrisen, er det ingen tvil om at Sesam hadde gått en lys fremtid i møte, fortsetter Grønbech, som peker på at også Google slet med å tjene penger de første årene etter lansering.

Jan Grønbech i Google Norge mener det er bra med flere aktører i det norske søkemarkedet. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
Jan Grønbech i Google Norge mener det er bra med flere aktører i det norske søkemarkedet. Bilde: Marius Jørgenrud

Det norske markedet for søkeordsannonsering skal ifølge Google ha doblet seg fra 2007 til 2008. Veksten fortsatte i første kvartal 2009. Markedslederen tror det blir et meget godt år.

- Selvsagt merker vi at kunder blir borte. Samtidig opplever vi at folk nå er mer opptatt av pris og aktivt bruker søk i større grad til å innhente tilbud, sier Grønbech, som ifølge DN mener det er realistisk med en vekst på 50 prosent innen søk i år.

Den norske søkemotoren Kvasir, som eies av Eniro, varslet i går at de oppgraderer sin nettjeneste. En kraftig forbedret utgave skal stå klar til 5. mai.

Bedre treff, sortering og nytt design skal gjøre Kvasir «best på søk i Norge», hevder selskapet i en kommentar.

- Det som nå skjer med Sesam er kjempetrist, men dersom vi ser kynisk på det, er det jo bra for oss at det nå er Kvasir som er alternativet til Google, sier produktansvarlig Ingrid Støver Jensen i Kvasir til DN.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.