Trives der Compaq og IBM sliter

Compaq og IBM sliter, men den norske PC-produsenten Evercom vokser. Gjennom oppkjøp og aggressiv prising løftet Evercom salget med 56 prosent fra første kvartal i fjor. Selskapet sitter igjen med 8,8 millioner kroner i et knallhardt marked.

Den norske PC-produsenten Evercom la i dag frem pene tall for første kvartal. Selskapet solgte PC og datautstyr for 241 millioner kroner i årets tre første måneder, en vekst på 56 prosent fra første kvartal i fjor. Selskapet satt igjen med 8,8 millioner kroner, en vekst på 62 prosent fra i fjor.

Store deler av veksten skyldes oppkjøpet av Tech Computers, som ble innlemmet i selskapet fra 1. september i fjor. Dessverre kunne resultatet sett enda penere ut hadde det ikke vært for en kunde som Evercom tapte to millioner kroner på.

Internasjonalt sliter både Compaq og IBM mot Dell, men her i Norge forteller de norske produsentene om høyst levelige forhold. Evercom kniver med Ark-eide Cinet om hvem som er den største norske PC-produsenten. I likhet med Cinet satser selskapet på at salget av de skattegunstige hjemme-pcene skal gi vekst i år - til tross for at bedriftsmarkedet trolig vil roe seg ned på grunn av år 2000-problemet. (Se tidligere sak i høyre marg)

Den kanskje hyggeligste nyheten for Evercom er at de ikke bare klarer å opprettholde, men å øke snittprisen på maskinene de selger. I løpet av fjoråret falt snittprisen på PC-er solgt i Norge med rundt 1000 kroner, viser tall fra analyseselskapet IDC. Evercom solgte 15.864 pcer i første kvartal i år mot 11.117 i 1998, en vekst på 43 prosent. Evercom forteller at de i nærmeste fremtid skal starte produksjon og salg av servere.

Til toppen