Trøbbel for Canal Digital-seere

Endel av Canal Digital seere har måttet leve med lugubert mottak i sine bokser, grunnet dårlig programvare. Kanalen melder også om problemer som skal skyldes konkurrenten Viasat.

Endel av Canal Digitals seere har hatt problemer med mottaket den siste tiden. En programvareoppdatering, som skal ha vært forsinket, inneholdt en feil som gjør skjermen "svart" fra ett til 20 sekunder, ifølge tilbakemeldinger digitoday har fått fra lesere.

En av klagerne sier det er "mektig irriterende" når dette skjer opptil fire-fem ganger iløpet av en film. Denne kunden sier også at han har mast på selskapet om problemet, og fått til svar at en løsning er rett rundt hjørnet.

- Vi har sendt brev til alle kundene som kan være berørt av dette problemet. Ny programvare er ferdig, men vi skal teste den skikkelig før vi sender den ut, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen.

Problemet skal gjelde parabolbokser av typen Nokia.

Også Pioneers satellittbokser skal det være problemer med. Men her mener Davidsen det er ViaSat som må ta litt av skylden.

- Vi har sørget for at våre dekodere er åpne for alle, i motsetning til Viasat som har sendt ut dekodere med plass til kun eget kort. Vi har jobbet med dekodere som kan ta begge satellittposisjonene, og for Viasat trengs det en CA-modul/adapter til dette. Men det er feil på adapterne og Viasat vil ikke rette på det, sier Davidsen.

Dermed blir ikke kortet oppdatert, selv om man fortsatt kan se TV. Davidsen mener problemet er at Viasat ikke tar ansvar for adapteren, noe Canal Digital har gjort for CA-modulene til sine kort.

- Viasat leverer bare kortet, ikke adapteren, og det fins kun mindre importører og ingen spesifikasjoner til disse. Mange kunder sier at situasjonen er uholdbar, sier Davidsen til digitoday.

- Dette er en høy pris å betale når vi har etterlevd kravene fra NorDig, mener han.

Viasat-sjef Einar Brustad er ikke helt enig i denne fremstillingen.

- Canal Digital har selv ansvaret for om deres bokser takler Viasat CA-moduler. Det er noe feil med programvaren i boksene, så de takler ikke våre moduler. Vi vurderer å ta inn CA-moduler selv, så snart vi får noen som er godkjent av Viaccess, sier han til digitoday.no.

Han mener Canal Digital har eneansvar for å løse disse problemene.

Til toppen