BEDRIFTSTEKNOLOGI

Trolig PowerPC-prosessor i neste Xbox-generasjon

Microsoft har inngått en avtale med IBM om bruk av sistnevntes prosessorteknologi i kommende Xbox-produkter.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. nov. 2003 - 08:45

I en pressemelding mandag skriver Microsoft at selskapet vil samarbeide med IBM om bruk av "ledende halvlederteknologi" fra IBM i framtidige Xbox-produkter og -tjenester.

Bernie Meyerson, sjefteknolog i IBMs teknologigruppe, sier i pressemeldingen at de nye Xbox-teknologiene vil være basert på det siste i IBMs nyeste familie med prosessorer.

    Les også:

Kilder ved IBM bekrefter overfor Extreme Tech at spillmaskinen vil inneholde en PowerPC-prosessor, men vil ikke si noe om nøyaktig hvilken brikke som vil benyttes eller om den skal benyttes som hovedprosesser.

Xbox benytter i dag en variant av Intels 733 MHz Celeron-prosessor. En overgang til PowerPC-arkitekturen kommer svært overraskende på analytikere Extreme Tech har vært i kontakt med. Litt interessant er det jo også at IBM også er involvert i utviklingen av "Cell", prosessoren som skal benyttes i Sonys PlayStation3. I tillegg benytter Nintendo, den tredje store leverandøren av spillkonsoller, en 485 MHz variant av IBM G3 PowerPC-prosessor som kalles "Gekko" i selskapets GameCube-maskiner.

Xbox 2 må være betydelig kraftigere enn spillmaskinene som selges i dag for å kunne konkurrere med den kommende PlayStation 3, samtidig som at varmeutviklingen må være lav og at utsalgsprisen for den endelige spillmaskinen bør være lavere enn 300 dollar.

Det som fortsatt er usikkert, er om prosessoren IBM skal levere skal benyttes alene som hovedprosessor, om flere mindre kraftige prosessorer vil bli koblet sammen, eller om prosessoren fra IBM bare skal være en hjelpeprosessor.

Hvis det er en PowerPC-prosessor som blir den sentrale i neste utgave av Xbox, er det lite sannsynlig at den nye spillmaskinen vil være direkte kompatibel med dagens generasjon av spill. I tillegg har Microsoft også bytte fra Nvidia til ATI som leverandør av grafikkløsningen i neste Xbox-utgave. Mange av spillene som i dag finnes til Xbox, er skrevet spesifikt for Nvidias grafikkløsning, og mulighetene for at ATI-løsningen vil kunne kjøre denne koden regnes som liten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra