Ant (Advanced New Technology)
- Vi er klar over oddsene og hvor mye ressurser Nvida og 3dfx har. Men vi mener vi har basert vår brikke på noen ideer som omgår de flaskehalser konkurrentene sliter med, forteller Mæhlum til digitoday.no.
Ljosland vil ikke diskutere teknikkene i detaljer, men forteller at dagens flaskehals er transporten av data fra minnebrikkene på grafikkorten og inn til grafikkprosessoren. En raskere databuss og lagring av flere typer data i grafikkminne skal øke farten, mener Ljosland.
Foreløpig eksisterer Malaik3D bare på tegnebordet, men som ferdig brikke skal den bli seks til ti ganger raskere enn den fremtidige Kyro-brikken til STMicro, forteller Nystad til Temple of Tech. Grafikkbrikke måles i evnen til å lage farge-fylte polygoner - for alle elementer i et spill er satt sammen av små og store polygoner.
Ifølge Ant vil Malaik3D kunne fremstille 50 million polygoner per sekund, hver beregnet belyst av ti lyskilder.
- Design-tegningene er helt ferdig, neste skritt for Ant er å lage en programvaresimulering av brikken, forteller Ljosland til digitoday.no. Deretter lager man en prøvebrikke før man endelig kan starte produksjon av brikke og lage ferdige grafikkort.
Alt dette vil ta mer enn ett år.
- Du vil få kjøpt grafikkort med Malaik3D i løpet av 2002, sier Mælhum, men vil ikke være mer presis. Den finske konkurrenten Bitboy brant seg stygt da de ikke klarte sine tidsfrister.
Les om Bitboy her: Ekstrem grafikk fra finsk nykommer
Som studenter har de ingen kapital selv. Ant er derfor i dialog med flere industrielle investorer som har gode kontakter med brikke-fabrikker.
- I første runde er det snakk om å skaffe 10-20 millioner kroner for å finansiere arbeidet neste år. Vi har allerede fått et etableringsstipend fra SND på 100.000 kroner og er i nye diskusjoner med dem, forteller Mælhum.
Ant vil aldri trenge voldsomme summer. Som sine konkurrenter planlegger selskapet å betale andre for både å produsere brikker og ferdig kort.