Tror annonsefinansiert navigasjon vil dominere

En ny analyse spår kraftig vekst for navigasjon for mobiler, men også en omveltning i finansieringen.

Det svenske analyseselskapet Berg Insight har lagt fram en ny rapport som spår at antallet brukere av kart- og navigasjonsruter i mobilen vil ha en gjennomsnittlig årlig vekst på 60,8 prosent fram til 2012. Dette betyr at antallet brukere vil vokse fra 4 millioner i år til 43 millioner om fem år.

Inntekstene fra abonnement og annonsering ventes å vokse fra 96 millioner euro i år til 512 millioner euro i 2012. Dette gir en gjennomsnittlig årlig vekst på 39,8 prosent.

Den økende bruken vil ifølge rapporten hovedsaklig drives av at flere smartmobiler får GPS-mottaker, i tillegg til at de vil leveres med navigasjonsløsninger og kartinnhold, enten ferdig levert i mobilen eller som en abonnementsløsning.

Det amerikanske markedet er ifølge Berg Insight allerede ganske modent, siden GPS har blitt en standardfunksjon i alle CDMA-mobiler. Mobiloperatører som Spring Nextel og Verizon Wireless har fått millioner av brukere til sine navigasjonstjenester.

I Europa har GPS-mobilene først ganske nylig blitt innført og ledes an av Nokias N95-modell. Ifølge Berg Insight håper de europeiske operatørene på å kunne oppnå samme resultater med navigasjonstjenestene som det de amerikanske selskapene allerede har greid.

Men det skjer ikke uten konkurranse. Nevnte Nokia leverer en egen kart- og navigasjonstjenester, hvor kartene er gratis, mens navigasjonen selges som en abonnementsløsning. I tillegg er blant annet Google og Yahoo i ferdig med å forbedre selskapenes søk- og karttilbud med Mobile Web 2.0-applikasjoner.

- Rekordsalg av bilnavigatorer i Europa og USA har introdusert nytten GPS for bilførere. Nå konkurrerer de store aktørene i mobilbransjen om å levere tilsvarende tjenester til fotgjengere, pendlere og turister via mobilen, sier André Malm, telekomanalytiker i Berg Insight, i en pressemelding.

Malm regner med at framtiden mobile navigasjonstjenester i stor grad kommer til å være annonsefinansierte. Dette skyldes ifølge Malm at navigasjon passer utmerket sammen med applikasjoner for lokale søk, som skaper helt nye muligheter for annonsørene til å nå fram til konsumentene med rettede budskap.

Malm oppfordrer mobilbransjen til å til å ta i bruk den annonsebasert finansieringsmodellen for å kunne opprettholde konkurransekraften.

- Kart er det allerede mulig å få tilgang til gratis på nettet. Snart kommer også navigasjon til å befinne seg på det stadiet og fjerne grunnlaget for de fleste betalingstjenestene, mener Malm.

Til toppen