Tror at Second Life blir større enn web

På tross av ustabilitet og tomme bygninger, har selskapet bak fortsatt klokkertro på konseptet.

Second Life er en virtuell 3D-verden som har fått mye oppmerksomhet. Antall brukere som har testet den ut har vokst formidabelt, men en stor andel har ikke blitt værende igjen etter den første prøveturen.

Mange bedrifter har satset for fullt på Second Life, og den som har gått lengst er IT-giganten IBM. De har etablert seg med en rekke virtuelle øyer og de har brukt mye tid og ressurser på å utvikle nye løsninger som integreres med den virtuelle verdenen.

- Dette er noe som alle på jorden vil bruke. Den virtuelle verden vil bli større enn web, sa Philip Rosedale, gründer av Linden Labs, selskapet som står bak Second Life, på

en Second Life-konferanse denne helgen, ifølge CNet News.

Det er et utsagn han vistnok skal ha brukt ofte, men de siste månedene har Second Life støtt på en rekke utfordringer. De har blant annet fått mye kritikk for at store deler av den virtuelle verdenen stort sett er tom, og for stadige ytelsesproblemer. I tillegg sliter mange med ustabil klientprogramvare som ofte kræsjer.

Linden Labs tar ikke selvkritikk på for ustabiliteten. De hevder at de jobber hardt med å løse opp i problemene, men sier samtidig at Second Life er et stort eksperiment og at de ikke ville kommet så langt som de har, hvis de hadde rettet mer fokus på å løse problemene før de åpnet for brukerne.

På tross av de mange problemene og den tildels harde kritikken, er Rosedale klokkeklar på at han fortsatt har stor tro på Second Lifes fremtid.

- Utenforstående skjønner ikke hvor stort dette vil bli, sier Rosedale.

    Les også:

Til toppen