De trådløse RFID-brikkene (bildet under) som skal revolusjonere all logistikk er spennende, men det har vært mange falske starter: IT-bransjen, med blant annet IBM i spisssen, har hevdet i mange år at i år blir RFID-året.
Men nå er Telenor overbevist og blitt sikre nok i sin sak til å gå sammen med IBM Norge for å satse på RFID. De to gigantene har inngått et formelt samarbeid de kaller Iris, som skal selge RFID-løsninger i det norske markedet, skriver de to selskapene i en felles pressemelding.
Men det er altså ikke snakk om et nytt selskap, men et felles markedsføring/leveranse. IBM og Telenor skal dele inntektene etter innsats i hvert kundeprosjekt, forteller Per Vassbotn i IBM Norge til digi.no.
Det finnes veldig mange måter å bruke RFID-brikker, men teknikken er den samme: Fest brikkene til utstyr, kasser, paller og mennesker og les av hvor hver enkel brikke er enten med antenner i taket eller tell dem når de passerer dører eller andre overganger.
Telenor og IBM har plukket ut hva de mener er de mest interessante markedsområdene mener de: Logistikkstyring, eiendelshåndtering og flåtestyring av større varer, plasser og containere.
Telenor har tidligere vært involvert i et RFID-prosjekt på det nye St. Olavs-sykehuset i Trondheim.
Nettopp dette understreker utviklingen av RFID: IT-bransjen satset først på dagligvarebransjen og planla å feste superbillige brikker til individuelle småvarer. Men for dyre brikker og problemer med å lese veldig mange brikker samtidig stoppet denne satsningen.
- Vi har i lengre tid fulgt utviklingen innen RFID og mener nå tiden er moden for å innføre teknolgoigen i det norsk emarkedet, sier Rolv-Erik Spilling i Telenor Business.