Tror flere norske vil til Hviterussland

Abelia-sjef Paul Chaffey tror IT-bedrifter som våger å satse i Hviterussland har mye å vinne.

Det har etter hvert blitt vanlig for norske IT-bedrifter å sette ut tjenester til naboland som Estland, Litauen og Latvia isteden for lavkostland i Asia.

Men nokså overraskende ble det i går gjort kjent at det børsnoterte selskapet Captura har valgt å sette ut IT-tjenester til Hviterussland til en pris langt under hva det koster i Baltikum. Captura har dermed valgt å gå enda lenger øst og satser på et av de fattigste landene i Europa som ofte omtales som «Europas siste diktatur».

    Les også:

Alexander Lukasjenko styrer landet som enehersker med jernhånd. Det er ikke pressefrihet og politiske motstander har det med å forsvinne eller å dø.

Men til tross for alle usikkerhetsmomenter vil Abelia-sjef Paul Chaffey ikke fraråde IT-bedrifter å satse på Hviterussland.

– Jeg tror at den økonomiske utviklingen vil fortsette å bevege seg østover både i forhold til forretningskultur og kompetanse, sier Paul Chaffey til digi.no.

Han medgir at det å satse på Hviterussland kan gi store fallhøyder og skape usikkerhet hos investorer. Han vil derfor ikke gå ut og råde IT-bedrifter til å gå inn i Hviterussland, men sier at den som våger kan ha mye å vinne.

Chaffey viser blant annet til Telenor som med stort hell har satset på mobiltelefoni i umodne land og tildels utviklingsland som Bangladesh, Ukraina, Pakistan og Serbia.

Dette er land som i utgangspunktet er forbundet med store kulturforskjeller og politisk uro. Telenor har også måtte tåle å bli møtt med store protester både i form av demonstrasjoner og forskjellige former for boikott.

– Der det er politisk uro kan risikoen være tilsvarende høy. Men hvis prisen er lav nok og man er heldig og oppnår de riktige forretningsmessige relasjoner, kan også gevinsten bli høy, framholder Chaffey.

Det er ingen tvil om at baltiske land som etter hvert også har blitt medlem av EU, kan gi en langt større trygghet i form av demokrati og felles handelsavtaler, men til gjengjeld vil prisen være høyere.

Ifølge priser digi.no har fått oppgitt kan den utfakturerte timeprisen til sluttkunden være 100 kroner i Hvite-Russland mot 450 kroner i Latvia.

Chaffey mener at det å våge å satse på andre land er med på å drive verden framover. For noen år siden var det få som turte å satse på Kina. Økt handel og flere underleverandører vil være med på å presse prisene ned og er sunt for konkurransen, mener Chaffey.

Til toppen