Til tross for bare forsiktig økning i Windows Phone-salget de to siste årene, mener både IDC og Microsoft at markedsandel til plattformen vil bli mangedoblet i løpet av de 4-5 neste årene. Det vil trolig måtte skje uten hjelp fra kjente varemerker som Nokia. På bildet vises en Lumia 925 fra nettopp Nokia. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Tror fremdeles på Windows Phone

Men IDC senker stadig prognosene.

IDC kom i går med en rapport om selskapets forventninger, eller spådommer om du vil, for smartmobilmarkedet i perioden fram til og med 2017. IDC legger jevnlig fram slike prognoser, men treffsikkerheten sjelden særlig høy. Spesielt når det gjelder de forventede markedsandelene til Windows Phone, har IDC flere ganger oppsiktsvekkende hardt i.

I mars 2011 spådde IDC at Windows Phone ville ha en markedsandel på 20,9 prosent i 2015.

I juni i fjor presenterte IDC en ny prognose for 2015. Da hadde selskapet moderert seg litt og anslo Windows Phone-andelen til å bli 19,2 prosent. I sammen prognose ble iOS (iPhone) gitt en markedsandel på 19,0 prosent.

På et eller annet tidspunkt høsten 2012 ble IDCs analytikere i større grad innhentet virkeligheten. Den neste prognosen for markedsandelen til Windows Phone, som riktignok gjaldt 2016, var med ett blitt redusert til 11,4 prosent.

For en knapp måned siden kom IDC med reelle tall for smartmobilmarkedet i årets andre kvartal. Der opplyses det at Windows Phone har en markedsandel på 3,3 prosent, etter at leveransene hadde vokst med neste 77 prosent siden samme kvartal i fjor. Mellom der kom lanseringen av Windows Phone 8 og tilhørende enheter.

Bilde: IDC

I gårsdagens prognose, som kommer etter at Microsofts oppkjøpsplaner at Nokias mobilvirksomhet ble kjent, spår IDC at Windows Phone vil få en markedsandel på 3,9 prosent i år. I så fall må salget av Windows Phone-mobiler øke betydelig i årets to siste kvartaler. Men større under har skjedd tidligere, ikke minst i det stadig voksende smartmobilmarkedet.

I prognosen for 2017 legger IDC seg nå på en markedsandel for Windows Phone på 10,2 prosent. IDC mener at Microsoft i stor grad vil greie denne veksten alene, siden støtten for operativsystemet fra andre leverandører nå ventes å synke ytterligere.

Dette er den mest forsiktige prognosen for Windows Phone som IDC har offentliggjort på to år, men analyseselskapet forklarer ikke hvordan Microsoft nå skal kunne oppnå en så stor økning i markedsandelen, når selskapet ikke har vært i stand noen tilsvarende vekst de tre foregående årene. De første Windows Phone-produktene kom på markedet i november 2010. I ettertid kom Nokias «brennende plattform», snuoperasjonen Windows Phone 8 og et applikasjonsutvalg som i alle fall ikke lenger burde trekke så mye ned.

Microsoft må nå, trolig alene, greie å tilby enda mer attraktive produkter enn det selskapet har klart i samarbeid med Nokia, Samsung, HTC og andre. For en nesten tredobling av markedsandelen betyr ikke bare en tredobling i salget. IDC mener at det totale smartmobilmarkedet vil vokse fra drøyt 1,0 milliarder enheter i år til 1,7 milliarder enheter i 2017. Det betyr at salget av Windows Phone-enheter må øke fra 39,0 millioner i år til 173,4 millioner på fire år.

Nå skal det sies at det er noen som er enda mer optimistiske på Microsofts vegne enn IDC, nemlig Microsoft selv. På ark 22 i denne presentasjonen, som selskapet la fram i forbindelse med oppkjøpsplanene av Nokias mobilvirksomhet, anslår Microsoft at det alene vil ha en andel på 15 prosent av smartmobilmarkedet i 2018. Microsoft mener at dette markedet vil være på 1,7 milliarder enheter. Det vil si at Microsoft regner med å kunne selge 255 millioner smartmobiler dette året, noen flere enn det totale antallet iPhone-er Apple antas å ha solgt på de fem første årene.

IDC mener at det først og fremst er fra Androids markedsandeler at Windows Phone vil forsyne seg. Det ventes en liten oppgang for iOS og en tilsvarende stor nedgang for BlackBerry. Også den lille gruppen med andre plattformer ventes å vokse noe i årene som kommer. Men ikke mer enn 0,9 prosentpoeng.

    Les også:

Til toppen