Tror GameCube danker ut Xbox

Playstation 2 vinner spillkrigen og GameCube vil passere Microsofts spillplattform Xbox. Det tror i hvert fall analysefirmaet In-Stat/MDR.

Med lansering ett år før konkurrentene og allerede 40 millioner solgte enheter, er det ikke mulig for verken Microsofts Xbox eller Nintendos GameCube å ta igjen Sonys Playstation 2, mener In-Stat/MDR, som har kikket fire år frem i tid i det de måtte ha av glasskuler.

Les også:

In-Stat/MDR gjentar dermed hovedpoenget i Sony-president Kaz Hirai uttalelser fra i mai i år om at spillkrigen er over - og Sony har vunnet (se lenke over). Ifølge analysefirmaet vil PS2 fortsette å være den mestselgende spillkonsollen, fulgt av henholdsvis GameCube og Xbox. Innen 2006 vil det være solgt 118,2 millioner PS2-konsoller på global basis, mens antallet GameCubes vil ligge rundt 54,1 millioner. Xbox vil ifølge In-Stat/MDR stoppe rundt 43,8 millioner solgte konsoller.


Analysefirmaet begrunner spådommene med at Sony har den største installerte basen i samtlige verdenshjørner, selskapet selger mest programvare (de har flest spilltitler) og har dessuten det beste markedsføringsapparatet i forbrukerelektronikkverdenenen (sic!).

Nintendos GameCube henvender seg til et noe annerledes publikum, fortrinnsvis yngre spillere, enn PS2 og Xbox. GameCube oppfattes av mange som mer "familievennlig" enn sine to argeste rivaler og scorer en del på det. PS2 og Xbox er lettere å sammelikne direkte med hverandre - begge spillplattformene retter seg mot unge voksne - et generelt noe "tøffere" publikum - og så langt har Sony utspilt Microsoft ved å ha flere spill i sin portefølje, samtidig som japanerne gjennom år har bygget opp et trofast spillpublikum gjennom den første Playstation-versjonen.

Microsoft gjør imidlertid mye for å ta opp kampen for alvor med Sony som kanskje likevel ikke får en så enkel match som In-Stat/MDR spår. Nylig kjøpte Microsoft spillprodusenten Rare - et selskap som tidligere har vært "hoffleverandør" av populære spill til Nintendo (deriblant Donkey Kong og GoldenEye) - og det er Microsoft fremfor noen som har vært mest aggressiv til å kutte prisnivået på sine spillkonsoller.

Tanken er at selskapet godt kan ta seg råd til å subsidiere maskinvaren og på den måten bygge seg opp en stor brukermasse. Pengene kan man senere ta igjen gjernnom økt spillsalg (programvare).

Microsoft vil dessuten kunne dra synergifordeler fra andre deler av sin virksomhet, fortrinnsvis kompetanse fra PC- og Internett-verdenen, når selskapet snart går i gang med online-spill via Xbox. Men også Nintendo og Sony har løsninger for nettspill i sine fremtidige markedsplaner, og i motsetning til Microsoft tenker ikke de asiatiske spillprodusentene å kreve betaling av sine online-spillere.

I likhet med alle andre som analyserer spillmarkedet tror også In-Stat at online-spilling blir den neste store bølgen, og innen 2006 vil over 11 millioner av oss delta i slike online-spill, anslår firmaet.

Til toppen