Tror Google vil bli presset i konkurranse

Google vil ikke kunne klarer å holde seg på topp på sikt, mener søkeguru John Battelle.

John Battelle regnes som en av autoritetene på søketeknologi og blogging. Han har blant annet skrevet boken «The search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture» som ble en bestselger innen fagliteratur. For andre er han mer kjent som gründer og redaktør av Wired og Industry Standard.

Denne uken besøkte han it-tinget i Tønsberg.

Til pressen forteller han at Google ikke vil kunne klare å holde seg på topp på sikt, men vil møte konkurranse fra søkeselskaper som YouTube, MySpace og Yahoo.

Selv om YouTub var ganske ukjent for bare noen måneder sider, spilles det nå 120 millioner videoklipp på YouTube hver dag. YouTube er ledende på video, som er en sentral trend.

Men Google vil i stadig større grad orientere seg mot å utnytte personopplysninger i markedsføringssammenheng.

Selskaper som Google vet stadig mer om deg, og sitter på data som kan gi en avslørende profil av dine vaner. For eksempel samler Googles populære Toolbar oversikt over alle nettstedene du besøker.

Nettaktører vil kunne bruke disse oversiktene - clickstreams - til å målrette markedsføring.

Google har på bare syv år nådd en børsverdi på over 700 milliarder kroner.

I boken viser Battelle hvordan Google er basert på en enkelt gjennombruddsidé som gründerne Larry Page og Sergey Brin jobbet med som doktorgradsstudenter ved Stanford-universitetet. Hele ideen er tuftet på hvilke nettsider linker til min side.

Google har også gjort stor suksess med sin annonsemodell, hvor annonsører kjøper eksponering knyttet til visse søkeord.

Til toppen