Tror ikke på PC under TV-en

Stue-PCer er alt for dyre og vil ikke bli noen suksess, mener toppsjefen i Packard Bell på tur i Norge.

Packard Bell økte sitt salg med nær 250 prosent i Norge i andre kvartal. De skryter av å være nest størst på konsumentmarkedet. Selskapet er konsumentmerket til NEC. I bedriftsmarkedet opererer de ikke.

Toppsjef Aymar de Lencquesaing hevder det er en fordel å være et rent konsumentmerke. Han kan fokusere utelukkende på privatpersoner og ikke gjøre noen kompromisser med bedriftstilpassing, sier han.

Selskapet har dessuten 75 prosent av sin omsetning i EMEA-området. Dermed er det full fokus på konsumenter i Europa, og produktene er designet for dette, noe han også mener er en stor fordel. Markedene er nemlig ganske forskjellige rundt i verden, hevder han.

Konkurrentene vil nok hevde at det ikke er noe problem å segmentere.

Tross kraftig vekst er Packard Bell langt mindre kjent som merkenavn enn sine store konkurrenter, som HP, Dell, Fujitsu Siemens og Acer. Dette er nok noe av grunnen til at toppsjefen nå drar på tur til Norge for å misjonere.

Strategien går ut på å selge på pris, men også design.

- Følelsen er viktig, at vi lager noe folk vil være stolte av og vise frem til sine venner, sier han.

Packard Bell har begynt med nye produkter de siste årene, blant annet MP3-spillere.

- Apple har satt en meget god standard med iPod, vi må være like gode eller kanskje bedre, sier de Lencquesaing.

Å skape et slikt merkenavn legger enkelte begrensninger på salgsmetoden, særlig billigsalg i dagligvarebutikker.

- Det er vanskelig å lage et merkenavn i verdensklasse fra en pall på gulvet, uten hjelp av salgspersonell, sier han.

Mediesenter-PC-er er i vinden for tiden, men de Lencquesaing har ikke allverdens tro på stue-PC-en som konsept.

- Jeg har ikke så mye tro på PC under TV-en. Det kan være en boks der med prosessor, absolutt, men ikke en tusendollars PC. Og folk ønsker ikke keyboard i stua, de vil ha grensesnitt med store knapper, sier han.

Han mener industrien må tenke annerledes når det gjelder stua. Her må man heller legge til litt funksjonalitet til det som allerede finnes på DVD-spilleren, heller enn å lage en nedskalert PC. Dette betyr likevel ikke at han ikke har tro på mediesenter-PCen. Dette demonstreres blant annet av at alle selskapets nye stasjonære PC-er selges med fjernkontroll, forteller han.

Uansett om stue-dingsen med prosessor skal være en oppgradert DVD-spiller eller en nedskalert PC, mener de Lencquesaing at PC-industrien har langt bedre forutsetning for å ta dette markedet enn produsentene av hjemmeelektronikkbransjen.

Dette skyldes både forståelse av datastrømmer og en kostnadsstruktur som gjør at man kan tjene penger selv om konkurransen er hard og marginene lave.

Dermed er dette en stor mulighet for PC-produsentene. Slike åpninger har det kommet flere av, og de kan forårsake store omveltninger i markedet. de Lencquesaing nevner eksempelet med Sony.

- Sony eide markedet for bærbar musikk i 30 år, så tapte de det på ett og et halvt år. Det er mulighet for store tap og gevinster. Se bare på Tivo, hadde dere hørt om dem for fem år siden? sier han.

Han mener de store selskapenes markedsmuskler ikke alltid beskytter dem mot slike mindre utfordrere. David kan slå Goliat, delvis fordi Goliat-selskapene er for sene til å endre en forretning som de har vokst seg store på, og delvis fordi internett nå sørger for at informasjon og skikkelig gode produkter sprer seg mye raskere.

Til toppen