(Bilde: Microsoft YouTube-video)

Tror Microsoft må spille tredjefiolin

Gartner mener at Windows-nettbrett vil ha for liten forbrukerappell.

Gartner kom i går med en prognose over nettbrettmarkedet for årene fra til og med 2016. I rapporten har analyseselskapet forsøkt å estimere markedsveksten og markedsandelene til det selskapet mener vil være de viktigste plattformene i årene som kommer.

I motsetning til IDC, tror ikke Gartner at noen vil kunne utfordre posisjonen til Apples iOS i denne perioden. Også i 2016 vil iOS inneha førsteplassen, men avstanden ned til Android vil ifølge Gartner reduseres noe for hvert år framover. Fra 2011 til 2016 ventes markedsandelen til iOS å synke fra 61,4 prosent til 45,9 prosent, mens andelen til Android ventes å vokse fra 31,8 prosent til 37,3 prosent i den samme perioden.

Gartner mener at den største svakheten til Android-baserte nettbrett er mangelen på applikasjoner som er spesielt tilpasset slike nettbrett og som utnytter mulighetene disse tilbyr.

I perioden ventes det totale nettbrettsalget å vokse med 515 prosent, fra 60 millioner i fjor til 369 millioner i 2016.

Størst vekst i markedsandel i denne perioden vil Microsofts Windows-plattform ha. Andelen ventes å vokse fra 0 prosent i fjor til 11,8 prosent i 2016. Det betyr likevel at Apple vil selge neste tre iPader for hvert Windows-nettbrett som selges i 2016.

Gartner mener at QNX, som benyttes av RIMs Playbook, både vil bestå og ha en hyggelig vekst i hele perioden. Markedandelen i 2016 ventes å bli på 4,8 prosent.

Gartners prognose for nettbrettmarkedet 2011-2016. Tallene er oppgitt i antall tusen leverte enheter per plattform.
Gartners prognose for nettbrettmarkedet 2011-2016. Tallene er oppgitt i antall tusen leverte enheter per plattform. Bilde: Gartner

Det var få nettbrett-annonseringer under store messene Consumer Electronics Show og Mobile World Congress. Gartner mener at mange aktører i markedet har ventet for å se hva Apple ville komme med denne våren.

– Mange leverandører vil vente på at Windows 8 blir ferdig og forsøke å entre markedet med en toplattform-tilnærming, med håp om at Microsoft-varemerket vil hjelpe dem både i bedrifts- og forbrukermarkedene, sier Carolina Milanesi, visepresident for forskning hos Gartner, i en pressemelding.

Gartner tror dette bare delvis vil lykkes.

– IT-avdelinger vil se på Windows 8 som en mulighet til å ta i bruk nettbrett med et operativsystem de er kjent med, og med enheter som tilbys av mange leverandører i enterprise-klassen. Dette betyr at vi ser på Windows 8 som et IT-levert tilbyr, mer enn et operativsystem med en sterk forbrukerappell.

Gartner mener at bedriftsmarkedet vil utgjøre omkring 35 prosent av det totale nettbrettmarkedet i 2015, men at dette er vanskelig avgjøre fordi mange bedrifter ventes å inkludere nettbrett som en del av sitt BYOD-program (Buy Your Own Device), hvor de ansatte selv velger og kjøper IT-utstyret de bruker både privat og på jobben.

– Dette utgjør en stor trussel mot leverandører som hadde tenkt å fokusere på bedriftsmarkedet. Disse må nå bli attraktive for forbrukerne også, sier Milanesi.

– Dette er nøyaktig den samme trenden som leverandører som RIM støtte på i smartmobilmarkedet. Forskjellen her er at nettbrett først har blitt skapt for forbrukere og senere blitt avhengige av et økosystem med applikasjoner og tjenester for å gjøre dem mer håndterlige i bedriftene. Når utrullingen kommer fra IT-avdelingene, mener vi at operativsystemer som Windows 8 vil ha en fordel så lenge de ikke anses som et kompromiss i brukervennlighet av brukerne, sier Milanesi.

Til toppen