Alcatel-Lucent har tro på at markedet for fasttelefoner i bedrifter kommer til å vokse de kommende årene. (Foto: Alcatel-Lucent)

Fasttelefoni

Tror norske bedrifter vil ha fasttelefon igjen

Alcatel-Lucent mener markedet er i ferd med å snu.

Alcatel-Lucent lanserer tre nye fasttelefoner rettet mot bedriftsbrukere. Det fremstår kanskje ikke som kjempegod forretning ved første øyekast.

For: I første halvår i år falt trafikken fra fasttelefonabonnenter med 19,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2014. Taletrafikk over mobiltelefon er fem ganger høyere enn for fasttelefon, ifølge tall fra Nkom. Dette inkluderer IP-telefoni.

Og: Fra første halvår 2008 til første halvår 2014 ble sluttbrukeromsetningen halvert.

Men det er ikke fordi vi ikke liker fasttelefoner, skal vi tro Alcatel-Lucent. De tror tvert i mot at markedet er i ferd med å snu, og henviser til tall fra analyseselskapet MZA, som angivelig bekrefter dette.

Tallene viser ifølge daglig leder i Alcatel-Lucent Enterprise Norge, Inge Dahl, at markedet for IP-telefoni nådde bunnen i 2014 og 2015, og at prognosene viser at markedet vil øke de neste årene om man ser på mellomstore og store bedrifter. Han sier også at Alcatel-Lucent merker økt interesse for løsningene deres.

– Nå snur pendelen litt. Man har tatt ut det man kan av mobilløsningene, og nå svinger det litt tilbake, fordi man ser at rene mobilløsninger ikke var helt optimalt. Mobiltelefonen dør ikke, den er definitivt en del av en moderne kommunikasjonsløsning, men det er ikke sikkert at mobiloperatørenes skybaserte løsninger, som baserer seg på at man bare bruker mobil, er det beste for bedrifts-Norge, sier Dahl til digi.no.

Ikke død

– Mobiloperatørene med Telenor i spissen, har gjort alt de kan for å erklære at fasttelefonen er død. Fasttelefonien lever i beste velgående, men nå heter det IP-telefoni i stedet for ISDN, men man løser akkurat de samme behovene for brukerne. Fasttelefoni inngår som en vesentlig del av alle samhandlingsløsninger, sier Dahl.

Dahl trekker også frem at bordtelefoner har fordelen av lavere pris og lengre levetid. Bordtelefoner brukes gjerne i mellom sju og ti år før de byttes ut. Til sammenligning byttes smarttelefoner ut ofte, i noen tilfeller hvert halvannet år eller oftere.

De nye bordtelefonene til Alcatel-Lucent, med modellnummer 8028, 8038 og 8068, er rene IP-telefoner med en del nye funksjoner som de håper skal friste kundene.

Telefonene tar for eksempel i bruk NFC-teknologi, og kan integreres med mobiltelefoner. Dersom brukeren berører NFC-merket med mobiltelefonen, kan telefonnummeret ditt viderekobles til bordtelefonen, eller du kan overføre en pågående samtale til eller fra bordtelefonen på samme måte.

Bordtelefonene har også skjermer, som skal gjøre det enklere å håndtere anrop, og de støtter videotelefoni.

Mer effektivt

Med en fasttelefon skal bedriftene også unngå dårlig talekvalitet og tapte anrop, som gjerne er et problem med smarttelefoner, ifølge Alcatel-Lucents pressemelding.

Forstyrrende underholdning skal angivelig også bli et mindre problem, ifølge pressemeldingen, men vi vil tro det også krever at den ansatte ikke lar seg friste av Candy Crush på smarttelefonen som antakelig er rett i nærheten.

Et annet viktig aspekt er ifølge pressemeldingen pris. Alcatel-Lucent peker på at smarttelefoner koster opp mot 10 000 kroner stykket, og har kortere levetid enn bordtelefoner. Det forutsetter nødvendigvis at bedriften kjøper inn de dyreste toppmodellene fra Apple eller Samsung.

Til sammenligning koster de tre nye modellene fra Alcatel-Lucent mellom 2000 og 4000 kroner stykket, dersom kunden har eldre bordtelefoner å bytte inn i en pågående kampanje. Ellers koster de mellom 3000 og 6000 kroner.

Om de brukes i så mye som ti år før de byttes ut, er imidlertid regnestykket ganske enkelt. Men da er det gjerne også greit å ha i bakhodet at mobiltelefoner kommer i tillegg, ettersom bordtelefonene jo ikke fullt ut kan erstatte mobiltelefoner i alle situasjoner.

Til toppen