Tror på ny giv i pc-markedet

Gartner spår kraftig vekst i omsetning, og videre segmentering med nye typer produkter.

Ved en inkurie ble det i en første utgave av denne artikkelen oppgitt feil tall på volumprognosen. Det korrekte er 366,1 millioner enheter, ikke 305,8 millioner enheter som er anslaget for leveransene i 2009.

Analyseselskapet Gartner har revidert sin prognose for utviklingen på det globale pc-markedet fra 2009 til 2010.

Ifølge en prognose utarbeidet i desember, spådde Gartner en volumvekst på 13,3 prosent, og en omsetningsvekst på 1,9 prosent.

I går publiserte Gartner en revidert utgave av denne prognosen. Nå ventes en volumvekst på 19,7 prosent til 366,1 millioner enheter, og en omsetningsvekst på 12,2 prosent til 245 milliarder dollar.

Også de modne markedene vil oppleve vekst og mer normale sesongsvingninger, heter det.

Ifølge forskningsdirektør George Shiffler i Gartner, vil både modne markeder og vekstmarkeder først og fremst preges av stor vekst innen bærbare pc-er. Minibærbare («netbooks») vil løfte veksten i 2010, men deretter vil de få mindre betydning, fordi det vil komme nye vanlige bærbare med ultralav spenning («ultra low voltage» eller «ULV») og nestegenerasjon pc-fjøler («tablets»). Veksten innen stasjonære pc-er blir minimal og vil begrenses til vekstmarkeder, tror han.

Anslagene går ut på at 90 prosent av veksten i pc-markedet de nærmeste tre årene vil skyldes bærbare. I 2009 stor bærbare pc-er for 55 prosent av volumet. Shiffler venter at andelen vokser til 70 prosent i 2012.

Analyseselskapet har også noen betraktninger rundt hvordan Apples kommende nettfjøl iPad vil påvirke markedet for pc-fjøler og liknende produkter.

Som et foreløpig utgangspunkt tror de det samlede fjølsegmentet kan stå for et volum på 10,5 millioner enheter i 2010, eller rundt 3,5 prosent av det samlede markedet.

Gartner-analytiker Ranjit Atwal viser til den nye typen minibærbare, og sier det pågår en segmentering i pc-markedet. Han mener leverandørene ikke kan ta seg råd til å tenke tradisjonelt, siden webtjenester og webapplikasjoner minsker behovet for kraftige og allsidige pc-er.

– Apple iPad er bare ett av flere kommende nye apparater som vil endre hele pc-segmentet og få det til å overlappe med mobiltelefonsegmentet. For pc-leverandører betyr det både langt flere muligheter enn tidligere, og langt større farer.

Artikkellenkene nedenfor gjenspeiler hvordan stemningen i pc-markedet gradvis har bedret seg siden Intel-sjef Paul Otellini i mai i fjor uttalte at han kunne se et lys i tunnelen.

    Les også:

Til toppen