Tror på salg av nettnyttsatire

Tidligere Dagens Næringsliv-journalist Stein H. Ludvigsen gikk på trynet med en WAP-satsing i 2000. Nå skal overvåkning av nyhetsbildet gjennom betaltjenesten Sprettert.no få opp humøret hans.

I juni 2000 etablerte han BurstCity.com, en by for alle som har et trådløs Internett- apparat, for eksempel WAP.

BurstCity var en tredimensjonal by man navigerte seg rundt i. Gründerne skulle tjene penger på å selge "eiendommer" til aktører som ønsket å profilere seg, og selge varer. - Det var en tredimensjonal by der man skulle tjene massse penger på å selge annonseplasser. Det fungerte ikke, det ble for treigt. Vi holdt på noen måneder, men ga opp, sier Stein H. Ludvigsen i dag.


Men den tidligere Dagens Næringsliv-journalisten og Kampanje-redaktøren (det siste for en svært kort periode) har mistet troen på at annonser skal finansiere virksomheter innen digitale medier. Se selv hva han skriver i feltet for "Annonseinfo" på sitt nyeste prosjekt Sprettert.no:

+Hei du, din lurvete markedssjef!

Nå har han laget en humorside han selv kan le av og få nettbrukerne til å humre såpass av at de finansierer lønningsposen hans.

Ludvigsen har skaffet seg en privat investor som skal sørge for at de greier å holde det gående det nærmeste året.

Sprettert.no baserer seg på egenprodusert humor, basert på Macromedia Flash. Han og en kollega skal sørge for at nettstedet holdes oppdatert med skjeve innspill på nyhetssaker som dukker opp i mediene. Både Jaglands avtreden som partileder i AP og Trond Viggo Torgersens provokasjon av løsemiddelskadde har fått sin egen vri.

- Vi kan ikke holde på med denne tjenester uten å tjene penger på sikt. Vi mener at humor selger, men har ingen tro på at det er mulig med annonser, sier gründeren.

Han sier han har snekret sammen tjenesten selv, inkludert mobilbetalingsløsningen. Brukerne betaler ved hjelp av en tekstmelding, og man kan velge mellom å betale enkeltvis for hver gang du går inn (kr. 8,-) eller være fast abonnent (kr. 10,- per uke).

Blir du fast abonnent kommer du til å få en tekstmelding hver uke som spør om du vil fornye abonnementet ditt. Ludvigsen har ingen midler til markedsføring, men satser på jungeltelegrafen. Over tid må han ha noen tusen abonnenter for å få driften til å gå i balanse, men stenger ikke alt innholdet på Sprettert.no bak lukkede dører.

Noen av sakene skal gi smakebiter på hva betaltjenesten inneholder. De to potensielle humoristene er slett ikke redde for å mene noe om surfere som synes alt skal være gratis på nettet:


"På grunn av vårt enormt sterke sosiale engasjement overfor fattiglus, legger vi også ut noen saker gratis i kolonnen til høyre på forsiden. (Og til dere særinger som måtte mene at alt på Internett skal være gratis av prinsipielle årsaker: DERE ER LIKE GRISKE SOM OSS!)"

Ludvigsen er imidlertid slett ikke fornøyd med den andelen han sitter igjen med etter at mobiloperatørene har fått sitt. Etter å ha laget betalingsløsningen selv, tar Telenor Mobil og NetCom nesten halvparten av inntekten. I tillegg skal en mellomleverandør (Mobilnet), som har forhandlet fram en avtale med operatørene, ha sin del av kaka.

- Jeg vil ikke si hvor mye vi sitter igjen med, det er en del av avtalen med Mobilnet. Men vi planlegger å holde på en stund før vi blir kjent og sparer og spinker, for eksempel på matbudsjettet, før vi regner med å tjene penger, sier han og har tro på at humor selger.

Han vil imidlertid ikke gå med på at en annen norske humorside, Humorbua, har vært en inspirasjon og et forbilde. Han nevner som forbilde heller en nå nedlagt svensk annonsefinansiert tjeneste som heter Spermaharen.

digi.no har flere ganger skrevet om enmannsforetaket som en mann fra Arendal står bak.

- Vi er ikke så veldig inspirerte av Humorbua. Jeg synes ikke de er særlig oppdaterte. Jeg har for eksempel ikke sovet i natt, men laget en Flash-presentasjon av en bærbar livmor, sier han til digi.no og mener de skal være knallsterke på å levere humoristisk innhold.


Om Ludvigsen kommer til å le hele veien til nettbanken, gjenstår å se.

Til toppen