Spore får bare 1 av 5 stjerner av kundene på verdens største nettbutikk, Amazon.com. Rigid DRM har gjort mange skikkelig forbannet.

Trues av egen DRM

Kunder gjør opprør mot Spore på grunn av rigid DRM-løsning.

Spore er en av de mest ambisiøse spillprosjektene noensinne, og The Sims-skaper Will Wright har fått mye oppmerksomhet for spillet som tar utgangspunkt i evolusjonen.

Electronic Arts (EA) har brukt mye penger på utviklingen, og det er forventet at dette blir en av storselgerne, selv om ikke alle føler at spillet levde helt opp til de skyhøye forventningene.

Nå trues spillets suksess av eget grep. For å sikre seg mot utbredt piratkopiering, har EA lagt inn store begrensninger på hva man får gjøre med sitt spill.

EA har blant annet sørget for å begrense antall ganger man kan installere spillet til bare tre ganger.

Det betyr at spillerne må ta kontakt med EA og få hjelp hvis de flytter spillet fra den bærbare til den stasjonære , eller andre veien. Eller hvis det blir nødvendig å reinstallere maskinen av en eller annen grunn.

Spillet skal også gjøre en kontinuerlig sjekk av at alt er i orden, og hvis det går mer enn 10 dager uten at spillet får kontakt med EA's servere, så stenges spillet ned.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Kunder og potensielle kunder slakter spillet på diverse forum, og i kommentarene på Amazon.com.

Der florerer det med innlegg som hamrer løs på spillet på grunn av DRM-løsningen:

  • Dumbed down experience and draconian DRM
  • No Way, No How, No DRM
  • DRM, FUD, and Partial Truths

Nesten 2.000 kunder har gitt spillet 1 av 5 stjerner. Ikke fordi spillet er dårlig, men fordi de er forbannet over rigid DRM. Det kan slå hardt tilbake mot Spore og EA. Det britiske IT-nettstedet the Inquirer sier det kanskje best:

Spore is probably the most heavily contested DRM infection ever to walk this Earth (pun intended), it will be one of the most heavily pirated games ever just on a matter of principle.

Spore bruker DRM-systemet SecuROM

Til toppen