Trygg nettby med fremmed navn

Telenor og DnB ble tidligere i år enige om å gå sammen for å satse på netthandel. I disse dager lanseres fellesprosjektet som har fått navnet Doorstep. Prosjektet vil gradvis utvides inn i 2001.

Det var i mai at Telenor og Den norske Bank AS avslørte sine planer for en felles satsing på Internett. Sammen skal de to selskapene lage en Internett-side som tilbyr sikker Internett-handel, nyheter, og annet innhold for alle typer datamaskiner og mobiltelefoner. Målet er å skape Norges ledende plass for netthandel.

Mange vil minnes tidligere Eunets "Nettvik" i konseptet til Telenor og DnB.

- Vår visjon er å gjøre det enklere for mennesker å handle. Vi skal lage en trygg nettby som det er lett å finne frem i og hvor det ikke stilles spørsmål om sikkerheten, sier Knut Oppegaard, administrerende direktør, til digitoday.no.

Doorstep: Mer info?
Her er DnB og Telenors virtuelle by
Trygg nettby med fremmed navn
Gir blaffen i reklame
Når det kimer i telefonen, triller pengene ut
På terskelen til noe dyrt

- E-handelsplassen skal inneholde nettbutikker, serviceinstitusjoner og for eksempel underholdningstilbud. Det skal være alle tilbud man finner i en virkelig by. Problemet med netthandel i dag er at den ikke tar hensyn til hvordan folk er vant til å handle. Vi ønsker å føre videre allerede eksisterende handlevaner hos folk. For å presentere dette på en trygg måte, har vi valgt å presentere konseptet som en "by", forteller Oppegaard.

Navnet for fellessatsingen ble Doorstep.

- Vi ønsket å ha et navn som var internasjonalt rettet og som innebar en assossiasjon "om å stå på på terskelen til noe nytt", uten at det skulle gi noen assosiasjoner om våre eiere, sier Oppegaard.

DnB og Telenor eier hver 50 prosent av selskapet og har totalt skutt inn 100 millioner kroner. Utgangspunktet er et ønske om å kunne utnytte nye muligheter i grenseflaten mellom bank- og telekomtjenester. For å ivareta prosessen fra bestilling til betaling og levering ønsket begge partene å inngå allianse med en bank/telekomoperatør for å skape en multikanal markedsplass. Partene mener de kan skape større gjennomslagskraft sammen enn å opptre hver for seg. Derfor ønsker de sammen å utvikle og tilby multikanalløsninger.

- Slike løsninger innebærer tilgjengelighet via Internett, mobiltelefon (SMS), interaktiv TV og PDA ved hjelp av UMTS.

- Vår målsetting med Doorstep er at vi på vegne av eierne kan utvide kundegrunnlaget og tjenestetilbudet innenfor Den nye økonomien, opplyser Oppegaard.

Til toppen