Tungt å gjøre butikk i Kina

IKT-bransjen satser enormt på Kina, men hinderne er uvanlig, mange og høye, forteller Gartner.

Kina har opplevd en økonomisk vekst som kanskje bare kan sammenlignes med dotcom-bølgen, mener analyseselskapet Gartner.

For en så og si samlet IKT-bransjen flokker seg til Kina for enten å starte produksjon, eller å etablere seg for å selge sine produkter i Kina.

Men det er mange og særegne skjær i sjøen, påpeker Gartner som gjør det Kina langt mindre forlokkende enn hva mange tror. Mange har brent seg og tapt enorme summer, påpeker analyseselskapet.

Her er de vanligste tabbene selskaper gjør i Kina:

Bommer på markedsstørrelsen.

1,2 milliarder kunder høres imponerende ut, men og selv om bedriftsmarkedet for IT vokser, bruker kinesiske selskaper forholdsvis lite på IT. IT-markedet er en bare på 8 prosent av det amerikanske markedetm, tilsvarende IT-markedet i staten Florida.

For store deler av det kinesiske næringslivet består av statseide selskaper som ikke har forståelse, penger eller press til å modernisere seg med IT. Svært billig arbeidskraft reduserer dessuten behovet for å automatisere.

Men forbrukermarkedet er større enn hva mange tror, påpeker Gartner. Kina er nå den største produsenten av mobiltelefoner og er blitt det nest største PC-markedet i verden. Men husk at få har kredittkort, kinesere handler foreløpig ikke på Internett og man har ingen kultur for kataloger og levering.

Krav fra myndigheter er en annen uventet hinder når man etablerer seg i Kina. Det kan varierer fra investeringer, overføring av teknologi og mye annet rart.

For ofte eier de samme myndighetene dine hovedkonkurrenter - som driver med underskudd, kanskje finansiert av skatter og avgiftene du betaler.

Geografiske og språklige barrierer er det mange som bommer på. Kina er ikke et homogent land - man snakker et vell av talespråk og regioner og byer konkurrerer med hverandre, ofte med tollsatser.

Selv om kinesisk arbeidskraft er billig, blir driftskostnadene ofte høyere enn forventet. Korrupsjon, tilfeldig lovverk og manglende bankvesen er noen faktor, påpeker Gartner.

En annen utfordring er mangel på kvalifiserte kinesiske mellomleder, noe som presser lønningene oppover. I tillegg er likevel vanskelig å si opp folk.

Lovverket er i tillegg ofte uklart og det er vansklig å få tak i kreditthistorikk, pålitelige regnskapstall og overføre penger ut av Kina. Det er også vanskleig å saksøke kinesiske selskaper og personer - enten der er snakk om brudd på kontrakter, svindel eller piratkopiering. Lovverket er hullet på sitt beste, påpeker Gartner.

Men alt er ikke svart. Mange har feilet og tapt mye penger, men IT-selskaper som Dell, HP, Motorola og Oracle er eksempler på aktører som har klart å navigerer godt og har gjort det bra i Kina.

Til toppen