Tungt å kjøpe bærbar PC på nettet

Det er veldig, veldig mye vanskeligere enn du tror å kjøpe en bærbar PC på nett hvis man er dame.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

La meg si det med en gang: Jeg har svart belte i shopping. Jeg elsker å handle og jeg gjør det gjerne, både i den virkelige verden og i den virtuelle. Jeg har ingen problemer med å orientere meg i en hvilken som helst nettbutikk, kvier meg ikke for å oppgi kredittkortnummeret mitt og mestrer den minst brukervennlige bestillingsrutine uten problemer.

Men når det kommer til å kjøpe meg ny laptop har jeg rett og slett måttet melde pass så langt. Og det på tross av at det finnes en mengde nettbutikker som antagelig tilbyr dette. – Det er bare helt umulig å finne fram til de kjøpekriteriene som er avgjørende for meg (og sannsynligvis ganske mange andre kvinner også).

Her er scenariet: I en middels uke har jeg minst fem forskjellige kurs og/eller foredrag på forskjellige steder, som regel mer. Jeg reiser en del i jobben, både innen- og utenlands. Mitt kontor er i et åpent clean-desk landskap der man tar det bordet/rommet man føler for og setter seg til med sin laptop. Med andre ord: Jeg er stadig på farten, og der jeg går følger min bærbare PC med.

Hva tror du er mitt viktigste kjøpekriterium? – Jo, det er selvfølgelig vekt! Jeg har ikke spesielt velutviklede biceps og liten interesse for styrketrening i jobben. Jeg vil ha en maskin som ikke veier mer enn to kilo, helst en del mindre. Fortrinnsvis en som også er så liten at jeg kan smette den ned i designer-håndveskene mine, og ikke behøver å slepe på et ekstra kolli overalt.

Nest etter vekt og størrelse (12” er greit), har jeg også noen tekniske krav. Min laptop må ha innebygd trådløs nettverkstilkobling, CD-spiller (helst brenner), og fortrinnsvis bluetooth. Når det gjelder prosessorhastighet, RAM-mengde, lagringskapasitet og den slags (som de eksisterende nettbutikkene fokuserer på i bøtter og spann) så går jeg rett og slett ut fra at det meste er greit. Så vidt jeg har kunnet se, er alle nyere modeller utstyrt med en god del mer enn det jeg anser som nødvendig for meg. Nøyaktig hvor mye overkill jeg får for pengene er ikke spesielt avgjørende. Derimot vil jeg gjerne ha et godt tastatur (jeg kjenner det når jeg ser det), og at maskinen ser bra ut er et pluss.

Hvis man prøver å finne en passende laptop med disse kriteriene i hodet, oppdager man veldig fort følgende om norske PC-nettbutikker:

- De har ingen egen kategori for ”ultraportable” maskiner.

- De har sjelden vekten tydelig plassert i visnings/sammenligningsoversikten.

- De har frimerkestore bilder som ingen kan se noe som helst ut av.

- Man må skumme gjennom hele spesifikasjonen (for hver enkelt maskin for seg) for å finne de relevante opplysningene.

- Det hender de har sammenlignings-funksjonalitet, men jeg har ikke funnet noen som lar meg sammenligne på de kriteriene som er viktige for meg.

Kall meg lat, men jeg ga opp etter ca 10 timers surfing sammenlagt. Heldigvis har jeg en kjæreste som har påtatt seg å undersøke videre på mine vegne (menn har tydeligvis høyere smerteterskel enn kvinner når det gjelder å lese lange og detaljerte tekniske spesifikasjoner). Og som den ihuga Mac’er han er, var det første han gjorde å vise meg triumferende at AppleStore gjør nøyaktig det jeg etterlyser: Viser raske ”highlights”-spesifikasjoner, store bilder og entydige og meningsfylte sammenligninger. Problemet er bare at jeg ikke vil ha en Mac.

Så her står saken foreløpig. Og jeg mener helt bestemt at det finnes en nisje i det norske nettmarkedet for å selge PC-utstyr til kvinner. Kvinner står for over 70 % av alle forbrukskjøp allerede. Vi er kjøpekraftige og beslutningsdyktige, og det er ingen grunn til å tro at vi ikke like gjerne shopper datautstyr selv – forutsatt at noen gidder å tilrettelegge tjenester som vi kan forholde oss til. Dette betyr ikke å gjøre bakgrunnen rosa, eller endog å lage bærbare PC’er med stilige deksler (selv om jeg personlig ikke ville sagt nei til noe i krom, børstet stål eller dyprød metallic). Derimot betyr det å fokusere på de kjøpekriteriene som er viktige for oss. Som vekt. Som størrelse. Som praktisk nytteverdi heller enn teknisk spesifikasjonsporno.

Hvis noen tar denne utfordringen, stiller jeg mer enn gjerne opp som konsulent. Og som kunde.

Nina Furu

www.nettredaktor.no

Til toppen