Komiteen, som kalles WAA (Wireless Advertising Association), skal forsøke å finne den gyldne middelvei mellom annonsørenes og brukernes ønsker og behov i forhold til reklame på mobilt Internett.
Bakgrunnen for at WAA ble dannet i vår er blant annet det voksende behovet for å løsninger som tar vare på mobilbrukeres personvern. Teknikker som GSP, som kan lokalisere brukeren med stor nøyaktighet, åpner for spørsmål om hvordan du beskytte deg mot at uvedkommende kan finne ut hvor du er og hvor du har vært.
Komiteen er internasjonal og har mer enn 200 medlemsselskaper fra så forskjellige felt som reklame, media, programvarehus og telebransjen. Alle de viktigste operatørene innen teknologi er med.
WAA håper å lykkes der moderorganisasjonen IAB har kommet til kort. The Internet Advertising Bureau hadde også tungvekterne i bransjen med seg da de forsøkte å få kontroll med annonseringen på Internett og legge globale retningslinjer, men de store resultatene har foreløpig latt vente på seg.
Når det gjelder annonsering på trådløst Internett er fordelen at samarbeidet har startet såpass tidlig, slik at standardene som settes kan få større innflytelse. Ulempen er selvfølgelig at bransjen er i startgropen og det er vanskelig å forutsi helt i hvilken retning utviklingen går.
Formann for WAA Tim DePriest sier til CNet at retningslinjene helt sikkert vil bli moderert og endret ettersom markedet vokser og utvikler seg.