Tungvektere tar over i Skype og Twitter

Med stadig flere brukere, trenger begge en bærekraftig forretningsmodell.

I går meldte både Twitter og Skype at de har fått nye administrerende direktører.

I den sosiale tjenesten Twitter overlater medgründer Evan Williams toppsjefstillingen til Dick Costolo, som ble hentet inn til selskapet i september i fjor for å lede arbeide med å bygge en reklamebasert forretningsmodell.

Costolo kom fra Google der han arbeidet med reklameprodukter. Williams trer tilbake i en funksjon der han kan konsentrere seg om det han liker mest, produktutvikling, ifølge uttalelser til amerikansk presse.

Internettelefontjenesten Skype har ansatt Cisco-veteran Tony Bates som administrerende direktør etter Joshua Silverman.

Bates er i dag «senior vice president» i Cisco, med stillingsbetegnelsen «General Manager, Enterprise, Commercial and Small Business». Det vil i praksis si at han leder 12 500 ansatte og har ansvaret for mer enn halvparten av Ciscos omsetning. Bates rapporterer direkte til toppsjef John Chambers. Ifølge amerikanske medier har 43-årige Bates blitt betraktet som Chambers' sannsynlige etterfølger. Han tilkjennes æren for ruteren CRS-1 og for Ciscos kommende forretningsorienterte nettfjøl Cius.

Bates tar over etter Joshua Silverman i oktober. Silverman ble satt til å lede Skype da selskapet ble kjøpt av eBay tidlig i 2008. Han fortsatte i denne stillingen gjennom prosessen som igjen gjorde Skype til uavhengig selskap tidligere i år. Hva Silverman skal gjøre videre, er ikke kjent.

Skype eies i dag av i hovedsak av investeringsselskapet Silver Lake, og har tatt de første skritt i retning børsnotering.

Både Twitter og Skype trenger en ledelse som kan sikre en bærekraftig forretningsmodell.

Begge har oppnådd enorm popularitet: Skype skal ha 560 millioner registrerte brukere, hvorav 125 millioner benytter seg av tjenesten minst én gang i måneden. Twitter har mer enn 160 millioner registrerte brukere og fortsetter å vokse raskt. I august i år registrerte Comscore 96 millioner unike brukere av twitter.com.

I tillegg til Costolo, har Twitter ansatt flere erfarne markedsførere, særlig fra Facebook og Google. Selskapet har tilbud annonsering siden april i år. Noen titalls store varemerker, blant dem Coca Cola, Verizon og Virgin America, har prøvd tjenesten. Noen skal være fornøyd. Andre sier de opplever den mer som et eksperiment. Blant produktene er «promoted tweets», der man kan betale for å få egne tvitringer øverst når brukere gjennomfører søk. Et annet produkt er lisensiert tvitring til søketjenestene Google og Bing (Microsoft) som skal trekke inne flere titalls millioner dollar årlig.

Skype har de siste månedene konsentrert seg om å øke brukertallet. I forrige uke ble det kjent at det pågår samtaler mellom Facebook og Skype, med tanke på et tettere samspill mellom de to tjenestene, først og fremst med tanke på å bruke Skype til å nå Facebook-kontakter, men etter hvert også for å innlede Skype-samtaler direkte fra Facebook.

Skype har også utvidet sin virksomhet med en Skype-applikasjon for avanserte mobiltelefoner. I USA gir denne inntekter gjennom en allianse med Verizon. Gjennom sitt arbeid i Cisco har den nye toppsjefen Bates et utstrakt nettverk også blant tele- og mobiloperatører, som kan vise seg svært nyttig i arbeidet for å utvide bruke av «Skype Mobile».

    Les også:

Til toppen