Tusen søker lykken i Dagbladet: på nettet

Dagbladet har, siden de lanserte e-post sjekketjenesten Blink den 7. juni, allerede fått over tusen registrerte brukere. Idéen til tjenesten er hentet fra USA.

Dagbladet lanserte tjenesten Blink (se egen sak av Nina Furu) 7. juni, og har allerede over tusen registrerte brukere. Idéen fikk nettredaksjonen, med utviklingssjef Rune Røsten i spissen, ikke uventet fra USA.

En av de amerikanske versjonene av tjenesten heter The Spark.com. En annen heter Secret Admirer.com, og dette selskapet, som ble etablert i 1997, har til og med en egen nettbutikk på sine sider hvor man kan kjøpe romantiske gaver.

Røsten, som er ansvarlig for Dagbladets Blink-tjeneste sier til digi.no at avisen ikke har gitt uttrykk for at det er de som har funnet på konseptet. - Jeg kom over The Spark, og tenkte at det var lett og greit å lage en liknende tjeneste i Norge. Dessuten er det morsomt. Vår misjon i Dagbladet: på nett er å være oppdatert og eksperimentell. Dette er den eksperimentelle delen, sier han.

The Spark har ikke fått beskjed om at Dagbladet har laget en tilsvarende tjeneste i Norge, og Røsten mener ikke det er nødvendig at de får det heller.

- Det er vanskelig å kreve opphavsrett på slike konsepter, og jeg regner med at ingen av de amerikanske tjenestene har copyright på konseptet. Det viktigste når det gjelder opphavsrett er merkevarenavn, forteller Røsten videre.

Han går med på at det hadde vært greit hvis VG lanserte en liknende tjeneste, men sier Dagbladet ville satt foten ned hvis tjenesten ble kalt VG Blink. VG Bomskudd, derimot, ville vært OK.

Til toppen