Tusener å spare på ny "superkatalog"-tjeneste

En ny nettbasert katalogtjeneste innhenter kontaktinformasjon kontinuerlig og oppdaterer dine lister automatisk.

Bedriften Senseseven til den entusiastiske gründeren Leif Erik Knutsen har innhentet alle nødvendige tillatelser til å tilby en ny type katalogtjeneste der bedrifter og selgere med stort kontaktnett kan spare opptil mange hundre tusen kroner. Tjenesten KontaktRegisteret er operativ fra i dag.

Denne "superkatalogen" henter data fra åpent tilgjengelige kilder som telefonkatalogen, Folkeregisteret, Brønnøysund-registrene, Lindorff og så videre.

– Slik kilder inneholder svært ofte feil. Følgelig er det fritt for enkeltpersoner og bedrifter å rette på opplysninger som angår dem, til enhver tid, sier Knutsen til digi.no. – De som går inn i KontaktRegisteret vil også kunne merke av felter som de ikke ønsker skal være tilgjengelige gjennom ordningen, for eksempel privat telefonnummer. Man kan også reservere seg mot reklame.

Knutsen regner med at han på denne måten disponerer Norges mest omfattende katalog over personer og bedrifter, samtidig som opplysningene der er mer pålitelige og aktuelle enn i registrene han henter informasjon fra.

Denne superkatalogen danner grunnlag for en rekke tjenester som Senseseven skal tjene penger på, og som samtidig tilbyr store besparelser til enkeltpersoner og bedrifter som er avhengig av at kontaktnettet stadig er à jour.

Å registrere seg som bruker av tjenesten er gratis. Det krever at du går inn på nettstedet www.s7.no og oppgir mobilnummer og personnummer. Passord blir da oppgitt gjennom en tekstmelding til det oppgitte mobilnummeret. Du må logge deg inn en gang til med dette passordet, og haker av på en liste over treff, hvilke som faktisk er deg. Deretter redigerer du informasjonen som skal gjøres tilgjengelig for andre KontaktRegisteret-brukere. Dette er den grunnleggende tjenesten, kalt DinProfil. Andre tjenester som bestilles gjennom S7 belastes mobilnummeret du har oppgitt for å motta passordet.

Du kan så bruke flere metoder for å bygge opp en egen kontaktliste – DineKontakter – som kontinuerlig holdes à jour gjennom KontaktRegisteret. Du kan velge blant andre registrerte – også blant ikke-abonnenter – eller hente inn kontakter i den egen Outlook-adresseliste. De første 25 kontaktene er gratis. De andre koster fem kroner per stykk. Bedrifter vil kunne samordne KontaktRegisteret mot sine egne oversikter, for eksempel i kundehåndgteringsverktøy eller salgstøtteverktøy som SuperOffice. Denne ileggingen og samordningen vil samtidig sikre at alle kontaktopplysninger ajourføres med det som står i KontaktRegisteret – og holdes à jour.

– De andre katalogene tar penger når du registrerer deg. Vi tar oss betalt når tilleggstjenestene brukes, presiserer Knutsen. – Det er gratis for alle å gå til nettstedet og hente ut grunnlagsopplysningene. Det er først når du bruker tjenester som krever innlogging at mobilregningen din økes.

Er du på farten og ønsker kontaktopplysninger om en person, kan du hente ned et elektronisk visittkort fra KontaktRegisteret direkte til din mobiltelefon, ved å taste SMS-meldingen vk nummer eller navn og sende det til nummer 2011. Dersom mobiltelefonen ikke håndterer elektroniske visittkort, vil disse opplysningene sendes som SMS.

Du kan abonnere på en tjeneste som kontinuerlig oppdaterer kontaktlisten på mobiltelefonen, ved å hake av på hvilke kontakter du trenger en slik tjeneste for.

KontaktRegisteret tilbyr også en kalendertjeneste. I stedet for å motta en lapp om neste tannlegetime, sender tannlegen deg en kalendermelding som legger seg automatisk inn i din telefonkalender.

– Vi har utgangspunktet tenkt å begynne markedsføringen av KontaktRegisteret mot massemarkedet. Får vi en tier i året fra hver mobilbruker går vi med et svært solid overskudd. Men den største nytteverdien blir for bedrifter, mener Knutsen.

På nettstedet har Knutsen lagt inn en kalkulator, der bedrifter kan beregne sin besparelse. Med forutsetninger som gjenspeiler bevegeligheten det er på personer og selskaper i Norge i dag, er det innlysende at ved å betale Senseseven fem kroner per kontakt per år, vil man kunne spare et par tre hundretusen kroner i året ved å la KontaktRegisteret ajourføre kontaktopplysningene automatisk.

Til toppen