Tusener ville ha MMS fra Quart

Tusenvis abonnerte på NRK- og Telenor-utsendte MMS-meldinger fra Quart-festivalen, og gir fornyet optimisme både for innholdsleverandører og operatører.

Sommeren har de siste årene blitt testperiode for nye tjenester i mobilnettet. I år er det MMS som gjelder, og både Telenor og Netcom lar deg sende gratis MMS-er i juli.

Også NRK prøvde ut teknologien, og sammen med Telenor debuterte de under Quart-festivalen et helt nytt tilbud som umiddelbart slo an. Mange tusen abonnenter fikk høydepunktene fra festivalen som multimediameldinger til sin mobiltelefon.

Upunkt sendte daglig ut mellom tre og fem gratismeldinger som inneholdt nyheter, billedkavalkader og korte konsertanmeldelser.

- Det er superbra å se at brukerne våre er såpass frampå med å ta i bruk nye medier. Upunkt er en flermedial redaksjon som har jobbet tett med tv og radio lenge. Den nye mobil-teknologien ser ut til å bli et nytt og spennende medie, sier prosjektleder Nina Nordbø i NRK Upunkt.

I NRK er man overrasket over den store etterspørselen. Tusenvis av abonnenter viste at tiden er moden for å satse ytterligere på MMS.

- Det er inspirerende å se at så mange ser verdien av denne nye innholdskanalen på et tidlig tidspunkt. Et så bra resultat vil føre til økt satsing på produksjon av ulikt MMS-innhold for flere målgrupper, sier Gunnar Garfors, prosjektleder for mobile tjenester i NRK.

NRK har lenge ligget langt framme innenfor MMS, og var sammen med Telenor Mobil først i Europa med utsending av MMS i 2001.

Til toppen