TV 2 forutså bråket om nyhetskiosken

TV 2 forutså at det kunne bli bråk og klarerte den lenkebaserte nyhetskiosken både redaksjonelt og juridisk før de lanserte nyhetsguiden denne uken.

- Før vi lanserte nyhetskiosken, har vi gjort en grundig vurdering. Vi har tatt det redaksjonelt på internettsiden med nyhetsredaktøren og hans redaktørkollegium, det er også godkjent av sjefredaktør og programdirektøren hos oss. I tillegg gjorde vi en juridisk vurdering av det.

Det sier Ivar Steen Johnsen som er internettredaktør hos TV 2.

Tidligere denne uken lanserte TV 2 en nyhetskiosk hvor de dynamisk lenket med både tittel og ingress på oppdaterte nyheter til kilder andre steder på nettet. TV 2 la vekt på at de hadde gjort en redaksjonell vurdering i utvalget og mente at denne lenkeguiden skilte seg ut både på seriøsitet og oppdatering (hvert femte minutt).

Innen Schibsted-familien har Aftenposten reagert sterkt på fremgangsmåten til TV 2. Redaktør for Aftenposten Interaktiv Terje Avner sa til digi.no umiddelbart etter at TV 2 lanserte nyhetskiosken at han synes fremgangmåten har vært forunderlig. Vanligvis godtar Aftenposten kun lenker med titler, ikke med ingress og bilder i tillegg.

Dessuten sa Avner at informasjonen som var sendt ut av TV 2 på forhånd var rund og generell i formen. Derfor sendte han en e-mail til Ivar Steen Johnsen der han uttrykte sin undring over systematiseringen av ingresser.

Steen Johnsen bekrefter at han har mottatt e-posten og at han har sendt et kort svar tilbake.

- I den grad vi kan være på trygg grunn i et ulendt interaktivt terreng føler vi at vi har gjort grep som er nytt, på en seriøs måte som gavner de etablerte mediene på nett. Vi mener vi bringer noe positivt til Aftenposten og VG på denne måten, sier han.

Og den tredje storaktøren i Schibsted-familien, VG, har da også gjort en avtale med TV 2 hvor stoffbytte er en del av avtalen. VGs multimediesjef Frode Nielsen har flere ganger tidligere, siste gang her digi.no, kritisert portalaktører som utnytter andres originalinnhold, innhold som er kostbart å produsere.
Les:
VG vil avklare portalprinsipper

- Men kritikken min retter seg mot de useriøse aktørene. I tilfeller hvor vi kan gjøre avtaler og har kontroll over stoffet vårt stiller saken seg helt annerledes. Da er denne praksisen helt grei, mener Nielsen.


- Det er interessant at meningene i pressen ikke er entydige én vei. Det er vel et signal om at den nye teknologien gir nye muligheter. Derfor er det viktig at de"gamle" mediene tar i bruk nye medier, noe som gavner vår organisasjon og andre, mener Steen Johnsen som viser til at de både gir og tar: Det innebærer at "VG-modellen" med bruk av hverandres nyheter også gjelder for andre.

- Vi har et tilbud til de som har seriøse nettsteder. Tittel og ingress og eventuelle levende bilder tilbyr vi fra TV 2.no. Vi tror dette tjener vår interesse. Og vi synes det er hyggelig at andre har lyst til å sitere TV 2s nyheter. Vi er happy for å bli sitert også det hvor teknologien gjør at siteringen automatiseres, sier han og legger til at de har flere interessenter i tillegg til VG.

Han mener at alle de store nyhetsorganisasjonene sitter på mulighetene til å gjøre dette og i kampen om nettrafikken er det viktig å gjøre seg mest mulig attraktiv.

- Du må huske på at dette er bare ett av flere elementer i vårt nyhetstilbud på web, Grunnen til at vi kan lansere dette nå er at vi har vedtatt en strategiplan hvor Kåre Valebrokk har signalisert en kraftig satsing på Internett. Dette er et av elementene hvor for eksempel nyhetredaksjonen får økt ressurser.

Til toppen