TV 2 i digital tidsklemme

Det var ikke før Kåre Valebrokk pekte på at han hadde svært dårlig tid i det digitale racet, at "digitalkameratene" i NRK og Telenor våknet og innrømmet at fremskrittet slett ikke gikk så fort som de hadde ønsket.

Et av høydepunktene på Mediefestivalen i Bergen under Konferansen Media 2000, skulle bli debatten mellom TV 2, NRK, Telenor, Kulturdepartementet og en svensk medieanalytiker.

Men debatten var lenge like blodfattig som det norske landslagets innsats mot Hvite-Russland dagen før.

Det var ikke før Kåre Valebrokk snakket sine digitale samtalepartnere midt imot, at forsamlingen våknet og skjønte at tiden var i ferd med å renne ut.

- TV 2 har slett ikke god tid. Jeg kan være så god jeg vil, jeg - Canal Digital og Viasat digitaliserer så fort som merra den blinde. Bare vent til de kjøper fotballrettighetene, da har jeg pokker ikke seere igjen til å opprettholde kostnadsbildet i TV 2 som er på 1,1 milliarder i året, var Valebrokks melding til forsamlingen.


Han mente det ikke hjalp det spøtt om folk syntes han var flink til å sette sammen kveldsprogrammet hvis han satt igjen med en fjerdedel av seerne.

Kraftsalven kom etter at Telenors Stig Eide Sivertsen, som den tredje i rekken, hadde slått fast at dette ikke kommer til å gå så fort som noen tror det kommer til å gå. Den første som tok opp tidsperspektivet var den svenske medieprofessoren Lars Weiss "Vi tror det skal gå mye fortere enn det egentlig gjør."


Den andre som nikket villig, var Einar Førde: "Det vil ikke gå så fort som de mest ivrige vil tro".

Men både Eide Sivertsen og Førde skiftet fort takt og tone da Valebrokk kom på banen:

- 65 prosent av Norges befolkning har valgt å konsumere TV via kabel eller parabol, de resterende 35 prosent er blant dem som ikke har lyst til å se mye på TV. Digitale bakkesendinger må komme nå. Kanskje er vi allerede på skjæringspunktet. Akkurat der har vi dårlig tid, deklamerte Telenor-direktøren i kjølvannet av Valebrokks utbrudd.

Og Førde fulgte opp:

- Jeg har også dårlig tid, sa han til allmenn latter fra salen.


- Spesielt beslutningene om rammebetingelser må forseres. Hvordan medielandskapet kommer til å se ut om ti år - for Kulturdepartementet å arbeide med et tiårsperspektiv - minner om de sovjetiske 50-årsplanene som planla utifra et propagandistisk perspektiv, sa den tidligere AP-politikeren Førde som understreket at de politiske beslutningene alltid lå i etterkant av markedets utvikling.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen i Kulturdepartementet repliserte at hvis man ikke kan ha et perspektiv på ti år, er det noe som er galt.


- Det må være mulig å planlegge framtiden uten å gå i detaljer, sa statssekretæren.

- Det raskeste vi gjør er å legge fram digitale bakkekonsesjonen allerede i sommer. Det å tenke langsiktig er ikke en kollisjon med de kortsiktige handlingene, hevdet han.

Til toppen