TV 2 Interaktiv får napp hos Sky

TV 2 Interaktiv har utviklet en teknisk plattform som allerede er solgt til en digital-TV-operatør i Storbritannia. Selskapet håper også på napp i Kina.

TV 2 Interaktiv har i år lansert en ny egenutviklet interaktiv plattform, hvor det kan skiftes mellom flere spill og design også mens TV-sendingene pågår. Den egenutviklede plattformen er blitt eksportvare, med første lansering i England forrige uke.

Avdelingsleder for televirksomheten i TV 2 Interaktiv, Kurt Leirvåg, opplyser at det er fleksibiliteten i løsningen som gjør den annerledes. SMS-chat, som etter hvert er blitt vanlig på de store TV-kanalene, er en viktig del av et offtime-konsept, som TV 2 vil kjøre hardt på i sommer etter at morgensendingene har tatt ferie.

Offtime-konseptet, som kjøres på TV 2, heter 'Kanon' og er tiden utenom vanlige TV-sendinger. Om sommeren utvides denne fra ca fire til ti timer i døgnet. Dermed vil TV2 Interaktiv ha ansvaret for skjermen hver dag mellom kl. 09.30 og 13.30, samt store deler av natten sommeren igjennom.

Et skikkelig konvergenskonsept med mobilprat på TV-skjermen, diskusjoner, hilsener og plateønsker går kontinuerlig mens Nordic Web Radio står for radioen som sendes utgjør lyden. Radiosendingen går direkte og er eksklusiv for offtime-sendingen. Det er alltid en DJ på jobb, som også styrer chatten, melder TV 2 Interaktiv i en pressemelding.

Plattformen, som ligger i bunn for det som vises på TV-skjermen, er eksportert til det Hong Kong-baserte selskapet Cellcast Holdings Limited.

- Avtalen vi har gjort med Cellcast inkluderer en inntektsdeling. Cellcast skal ta vårt konsept og gjøre salgsjobben inn mot andre medieaktører, opplyser Nils Andreas Borhaug, prosjektleder i TV 2 Interaktiv.

- Det vi har laget er en plattform, en maskinvare og programvare, som kan kobles opp mot SMS- og mobiloperatører, eventuelt aktører som leverer fastlinje og premium rate telefonlinjer. Vi fant ut at da vi hadde eksterne leverandører, ga bort kompetanse og penger som vi egentlig kunne beholde selv. Kompetansen selger vi nå ut av landet. I samarbeid med Cellcast håper vi å få napp i flere land. Selskapets representanter skal gjøre jobben inn mot lokale operatører.

Han sier løsningen allerede er lansert i England på betal-TV-operatøren Sky Digitals sin EPG (Elektroniske Programguide). Konseptet kalles 'Gamenetwork' og er en 24 timers kanal der programledere viser spill og snakker om spill. TV-kanalen inneholder mange elementer av interaktivitet mot seerne.

- Blant annet gjør løsningen det mulig å skrumpe TV-bildet til 30-40 prosent av skjermen og kjøre spill og chat samtidig som du ser på programmene, forklarer Borhaug.

Kurt Leirvåg mener at det viktigste med et interaktiv offtime-konsept ikke er å få flest mulig TV-seere, men å få dem aktivisert.

- Det spiller forsåvidt ikke en stor rolle hvor mange seere vi har. Det vi prøver er å få flest mulig til å delta i en eller annen form. Vi kan veksle mellom ulike typer spill, flere chatter og finner fort fram til dem som er mest populære, sier Leirvåg.

Nils Borhaug har reist så langt som til Kina, nærmere bestemt Bejing, for å presentere den interaktive plattformen.

- Vi har forventninger til dette, men det er ingen storskalert satsing fra vår side. Her må vi bygge sten på sten, historikken for TV 2 Interaktiv har jo vært ganske tøff det siste året, sier han med referanse til at selskapet nesten har halvert antall ansatte i 2001 for å begrense tapene og bringe selskapet over på pluss-siden.

- Kineserne begynner faktisk etter hvert å få endel mobiltelefoner. Det er jo ganske spennende med det potensialet som ligger i Kina. Vi må uansett ha store volum, fordi det vil flere mellomparter som skal ha sine andeler, mener Borhaug.

Til toppen