JUSS OG SAMFUNN

TV 2 Interaktiv kan bli reddet av interaktive gårdbrukere

Mens bannerannonser kun bidrar med 20 prosent av omsetningen, skal TV 2s satsing på tjenester som SMS og telefoni skaffe overskudd i kassa for TV 2 Interaktiv. Spørsmålet er om strømløse bønder i Hallingdal er like populært som sex med Rodney og Ramsy på Fornebu.

13. aug. 2001 - 17:42
TV 2 Interaktiv





flere ansatte måtte forlate selskapet .Gunnar Stavrum







Ifølge Stavrum kommer andelen til å utgjøre rundt én tredel av totalinntektene i år.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess


Farmen


TV 2s største egenproduksjon i høstsesongen 2001 har en prislapp på rundt 20 millioner kroner.

Etter den interaktive suksessen til Big Brother knyttes det stor spenning til om en ny TV-begivenhet kan generere store tilleggsinntekter utenom TV-reklame.

Gunnar Stavrum bekrefter overfor digitoday.no at Farmen blir en stor satsing også for TV 2 Interaktiv i høst. I bunn ligger en avtale mellom TV-kanalen og datterselskapet om inntektsfordelingen.

- Det er slett ikke sikkert at forrige sesongs hit blir den samme neste sesong. Det er ingen som har klippekort på hva som skaper gullgruver i denne bransjen, men vi har tro på at interaktivitet vil kunne støtte godt oppunder TV-programmer. Jeg har absolutt tro på Farmen, sier Stavrum.

Han opplyser at nettopp interaktivitet og fremtidige inntektsmuligheter er et hovedtema når TV 2-ledelsen skal legge strategien de nærmeste årene. I årsmeldingen for i fjor står det også klart at ny teknologi står i sentrum når Harald Norvik setter igang styremøtene i TV 2.

"På lengre sikt vil TV 2-konsernets økonomiske suksess i større grad avhenge av evnen til å konvertere seere til kunder gjennom å tilrive seg en sentral rolle som produsent og leverandør av informasjons- og underholdningstjenester på nye teknologiplattformer", heter det i årsmeldingen.

Og han bør ha stor tro på at virkelighetskonseptet Farmen vil klare å skuffe inn penger. For ifølge økonomisjef Espen Gabrielsen i TV 2 Interaktiv skal underskuddet reduseres betraktelig i høst, slik at det interaktive selskapet ender på minus syv millioner totalt for året.

Allerede i juli så Stavrums selskap det første interaktive overskuddet, men det må følges opp med resultater som ligger over én million på plussiden hver måned fram til nyttår.

Dette var også en av opplysningene som TV 2-sjef Kåre Valebrokk la fram, da han presenterte halvårsresultatet til TV 2-konsernet i forrige uke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.